Noel
Artikelen: 0

Twee benaderingen, zijn beide juist?

Een vacuüm fungeert als een gebied van lage druk. Gewoonlijk wordt de hoge druk van materie in een hoge druk gebied gezien als veroorzaker van het stromen van materie naar het gebied van lage druk.

Maar je kunt ook denken dat het vacuüm een zuigende werking heeft en dus de veroorzaker is van de stroom materie.

Welke benadering, fundamenteel, is juist? Vacuüm dat trekt, of materie die duwt?
ukster

Re: Twee benaderingen, zijn beide juist?

Materie beweegt altijd van hoge naar lage druk.
Noel

ukster schreef: vr 29 nov 2024, 17:01 Materie beweegt altijd van hoge naar lage druk.
Uit “eigen” initiatief?
Xilvo
Moderator

Noel schreef: vr 29 nov 2024, 16:39 Welke benadering, fundamenteel, is juist? Vacuüm dat trekt, of materie die duwt?
Dat materie duwt. Zuigen in goed beschouwd onzin.
HansH

Xilvo schreef: vr 29 nov 2024, 17:29 Dat materie duwt. Zuigen in goed beschouwd onzin.
maar ook wel handig om te snappen waarom dat dan onzin is. Dat komt door de moleculen die je als willekeurig bewegende stuiterballetjes kunt zien met een totale hoeveelheid stuiterenergie per volume. dat is dan wee de temperatuur.
Noel

Xilvo schreef: vr 29 nov 2024, 17:29
Noel schreef: vr 29 nov 2024, 16:39 Welke benadering, fundamenteel, is juist? Vacuüm dat trekt, of materie die duwt?
Dat materie duwt. Zuigen in goed beschouwd onzin.
De ervaring bij een balkondeur is niet dat de lucht eruit geduwd wordt, maar dat de koude de warmte naar buiten zuigt. Ik vraag me af of niet toch, voor een deel, een vacuum aan de dop trekt van de fles, in plaats van dat die op zijn plek geduwd blijft.
Noel

Het zou daarbij niet uit moeten maken hoe groot de vacuumfles is voor de kracht om de dop ervanaf te trekken, maar mogelijk is er toch een effect van de grootte van de fles.
Xilvo
Moderator

Noel schreef: vr 29 nov 2024, 18:47 De ervaring bij een balkondeur is niet dat de lucht eruit geduwd wordt, maar dat de koude de warmte naar buiten zuigt.
Kun je uitleggen wat je hier bedoelt? Welke kant wordt de deur opgeduwd, onder welke omstandigheden? Wat heeft de temperatuur ermee te maken?
Noel schreef: vr 29 nov 2024, 18:47 Ik vraag me af of niet toch, voor een deel, een vacuum aan de dop trekt van de fles, in plaats van dat die op zijn plek geduwd blijft.
Je kunt, bij een dop/wand met aan de ene kant een gas, aan de andere kant een vacuüm, precies uitrekenen welke kracht het gas op de dop of wand uitoefent. Dat blijkt dan precies de totale kracht te zijn. Dus dan is de kracht door het vacuüm nul.

Overigens, hoe zou vacuüm een kracht uit kunnen oefenen? Welk mechanisme zou ervoor verantwoordelijk kunnen zijn?
Professor Puntje

Zou het vacuüm dan alleen aan de dop trekken, of ook aan de wanden van de fles? En welke wet zou dan de sterkte van die zuigkracht beschrijven?
Noel

Xilvo schreef: vr 29 nov 2024, 19:14
Noel schreef: vr 29 nov 2024, 18:47 De ervaring bij een balkondeur is niet dat de lucht eruit geduwd wordt, maar dat de koude de warmte naar buiten zuigt.
Kun je uitleggen wat je hier bedoelt? Welke kant wordt de deur opgeduwd, onder welke omstandigheden? Wat heeft de temperatuur ermee te maken?
Noel schreef: vr 29 nov 2024, 18:47 Ik vraag me af of niet toch, voor een deel, een vacuum aan de dop trekt van de fles, in plaats van dat die op zijn plek geduwd blijft.
Je kunt, bij een dop/wand met aan de ene kant een gas, aan de andere kant een vacuüm, precies uitrekenen welke kracht het gas op de dop of wand uitoefent. Dat blijkt dan precies de totale kracht te zijn. Dus dan is de kracht door het vacuüm nul.

Overigens, hoe zou vacuüm een kracht uit kunnen oefenen? Welk mechanisme zou ervoor verantwoordelijk kunnen zijn?
Ik denk dat in de praktijk van de kosmos de leegte dynamisch is, als het ware zog vormt dat aan materie trekt. In een fles is die dynamiek nul, maar verandert de leegte voortdurend naar lage druk tot nul druk, dan ontstaan er trekkrachten volgens mij. Als een soort windzuigkracht. Wind is toch ook niet alleen duwen?

Terug naar “Theorieontwikkeling”