Noel
Artikelen: 0

Re: Twee benaderingen, zijn beide juist?

wnvl1 schreef: vr 29 nov 2024, 20:06 Ik denk dat je mogelijk denkt aan het Casimir effect?
Niet alleen dat, maar het geeft wel aan dat het denkbaar is, een effect van vacuum.

In feite zie ik “energie” als emergent verschijnsel van opgerekte leegte, zoiets.
HansH

zoals al eerder gezegd: waarom begin je niet gewoon met de basis. dat zij toch echt trillende gasmoleculen en niets meer. Daarmee kun je alles verklaren.
Noel

Professor Puntje schreef: vr 29 nov 2024, 20:11 Dat de natuur een "hekel" aan het vacuüm zou hebben is een oud idee, en niet per definitie onzin. Maar wetenschappelijk gezien gaat het erom wat je met dat idee doet, en hoe je het kwantificeert en proefondervindelijk toetst. Daarom nogmaals mijn vraag:
Professor Puntje schreef: vr 29 nov 2024, 19:19 Zou het vacuüm dan alleen aan de dop trekken, of ook aan de wanden van de fles? En welke wet zou dan de sterkte van die zuigkracht beschrijven?
Ik begrijp je vraag, maar heb er geen antwoord op. Het verband blijft hetzelfde, alleen ipv druk vanuit materie is er trek vanuit de leegte. Dat verklaart evenveel, maar voelt voor mij intuitiver. Een holografische projectie vanuit een centrum waarin de luwtes het “niets” aan de projectie trekt en waarmee alles een beetje opgerekt wordt. Maar goed nu ga ik wel ineens erg ver.
Noel

HansH schreef: vr 29 nov 2024, 20:40 zoals al eerder gezegd: waarom begin je niet gewoon met de basis. dat zij toch echt trillende gasmoleculen en niets meer. Daarmee kun je alles verklaren.
Het is een paradigma dat ook niet alles kan verklaren.
Xilvo
Moderator

Noel schreef: vr 29 nov 2024, 20:42 Het verband blijft hetzelfde, alleen ipv druk vanuit materie is er trek vanuit de leegte. Dat verklaart evenveel, maar voelt voor mij intuitiver.
Hoe verklaart het evenveel? Kun je daarmee bijvoorbeeld de kracht berekenen?
Noel schreef: vr 29 nov 2024, 20:43 Het is een paradigma dat ook niet alles kan verklaren.
Wat kun je dan niet verklaren, met die trillende atomen/moleculen?
HansH

Noel schreef: vr 29 nov 2024, 20:43
HansH schreef: vr 29 nov 2024, 20:40 zoals al eerder gezegd: waarom begin je niet gewoon met de basis. dat zij toch echt trillende gasmoleculen en niets meer. Daarmee kun je alles verklaren.
Het is een paradigma dat ook niet alles kan verklaren.
ik zou hier eens mee gaan spelen.: https://phet.colorado.edu/sims/html/gas ... s_all.html

Terug naar “Theorieontwikkeling”