Niet alleen dat, maar het geeft wel aan dat het denkbaar is, een effect van vacuum.
In feite zie ik “energie” als emergent verschijnsel van opgerekte leegte, zoiets.
Ik begrijp je vraag, maar heb er geen antwoord op. Het verband blijft hetzelfde, alleen ipv druk vanuit materie is er trek vanuit de leegte. Dat verklaart evenveel, maar voelt voor mij intuitiver. Een holografische projectie vanuit een centrum waarin de luwtes het “niets” aan de projectie trekt en waarmee alles een beetje opgerekt wordt. Maar goed nu ga ik wel ineens erg ver.Professor Puntje schreef: ↑vr 29 nov 2024, 20:11 Dat de natuur een "hekel" aan het vacuüm zou hebben is een oud idee, en niet per definitie onzin. Maar wetenschappelijk gezien gaat het erom wat je met dat idee doet, en hoe je het kwantificeert en proefondervindelijk toetst. Daarom nogmaals mijn vraag:
Professor Puntje schreef: ↑vr 29 nov 2024, 19:19 Zou het vacuüm dan alleen aan de dop trekken, of ook aan de wanden van de fles? En welke wet zou dan de sterkte van die zuigkracht beschrijven?
Hoe verklaart het evenveel? Kun je daarmee bijvoorbeeld de kracht berekenen?
Wat kun je dan niet verklaren, met die trillende atomen/moleculen?
ik zou hier eens mee gaan spelen.: https://phet.colorado.edu/sims/html/gas ... s_all.html