Re: Transplantatie van bewustzijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 00:36
Mensen worden evengoed geconditioneerd als honden of ratten.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 00:27Het is conditionering. Zoals ratten ook geconditioneerd kunnen worden op basis van hele simpele experimenten met geluiden en prikkels. Het is niet wat ik versta onder 'bewustzijn' in de breedste zin van het woord, zoals de mens het ervaart.
Er wordt imo teveel van de mens op honden en andere dieren geprojecteerd, alsof ze haast op hetzelfde bewustzijnsniveau zouden zitten. Ook opmerkingen in de trend van 'dit of dat dier is zo intelligent'. Nee, ze zijn echt ontzettend dom.
Er zijn maar drie manieren waarop ie dat kan weten, en dat is: je hebt het 'm aangeleerd (wat dus niet zo is), hij heeft geobserveerd en heeft het dan alsnog zo geleerd, of het is instinctief. Maar hij kan er geen vervolgbetekenis aan geven zoals de mens dat doet: stelen is onfatsoenlijk etc. Maar als we dit soort zaken onder bewustzijn scharen, tuurlijk, dan hebben dieren bewustzijn. Daarom dient er imo onderscheid gemaakt te worden tussen bewustzijn zoals de mens die ervaart, inclusief zelfbewustzijn, en lagere vormen van bewustzijn zonder zelfbewustzijn en bewustzijn van bestaan. In de maatschappelijke discussie, als men bijvoorbeeld spreekt van ai die de wereld gaat overnemen, dan heeft men het over bewustzijn op menselijk niveau, waarbij de ai ook bewust is van zichzelf en z'n bestaan in de wereld.
Mensen worden ook geconditioneerd, maar mensen hebben nog veel meer dan louter reacties op basis van conditionering en primaire instincten. Ze zijn bewust van zichzelf, van hun bestaan en van het bestaan van de wereld, ze kunnen (abstracte) betekenis geven aan zaken, ze kunnen zichzelf op meerdere eigenschappen vergelijken met andere mensen, ze zitten in een constante staat van 'awareness' van de omgeving waarin ze zich begeven, maar ook van de omgeving waarin ze niet zitten, van de buurt, van de maatschappij, van de wereld, ze kunnen verbanden trekken tussen abstracte concepten, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.jazzer schreef: ↑zo 29 dec 2024, 00:41Mensen worden evengoed geconditioneerd als honden of ratten.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 00:27Het is conditionering. Zoals ratten ook geconditioneerd kunnen worden op basis van hele simpele experimenten met geluiden en prikkels. Het is niet wat ik versta onder 'bewustzijn' in de breedste zin van het woord, zoals de mens het ervaart.
Er wordt imo teveel van de mens op honden en andere dieren geprojecteerd, alsof ze haast op hetzelfde bewustzijnsniveau zouden zitten. Ook opmerkingen in de trend van 'dit of dat dier is zo intelligent'. Nee, ze zijn echt ontzettend dom.
Het enige verschil met ons is dat wij wat meer intelligentie en een veel grotere woordenschat hebben.
Dat zijn gewoon graduele verschillen zoals die ook bestaan tussen mensen met hoge en lage IQ's en andere mentale capaciteiten.
Volgens welke criteria noem je iemand dom of ontzettend dom?
Het is uiteraard relatief en het is niet echt wetenschappelijk om deze term in de mond te nemen binnen deze discussie, het is meer om aan te geven dat de intelligentie die aan dieren wordt toegedicht imo zwaar overdreven is.Volgens welke criteria noem je iemand dom of ontzettend dom?
Ja, dat vind ik al glad ijs, vind ik al bijna menselijke interpretatie. Wat bedoel je met 'net te doen alsof ie van niets weet'? Wijst ie met z'n poot naar een andere hond? (Om maar een cynische opmerking te maken, maar je begrijpt denk ik wat ik bedoel).en dan net te doen alsof je van niks weet
Dat is wel een heel pijnlijke dubbele misser van van Dale.R_Bena schreef: ↑za 28 dec 2024, 23:54 De Van Dale definieert bewustzijn als:
vermogen tot besef, tot weten en erkennen van het bestaan van zichzelf en der dingen: de mens onderscheidt zich van het dier door zijn bewustzijn.
https://www.ensie.nl/van-dale/bewustzijn
Ik denk (nog) van niet, al sluit ik het niet geheel uit. Maar dat bewustzijn in computers zal kunnen ontstaan lijkt me buiten twijfel.
Misschien omdat het een onvermijdelijk bijproduct is van een voldoende gecompliceerd informatieverwerkend systeem.
Die terugkoppeling is al een begin van verklaring. Zie Hofstadter's "The Mind's I".
Naar mijn mening een slechte hypothese. Waar bovendien geen enkele aanwijzing voor is.
Het was eerder een modegril alle verwijzingen naar overeenkomsten met menselijk gedrag ten koste van alles te vermijden. Je mocht alleen naar gedrag kijken, interpreteren was uit den boze.
Veel dieren herkennen zich in een spiegel en zien het dan als er bijvoorbeeld iets op hun hoofd zit wat ze zonder spiegel niet konden zien, en proberen dat dan te verwijderen. Onmiskenbaar zelfbewustzijn.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 00:16 Maar als je het onderscheid maakt zoals jazzer die maakt tussen bewustzijn en zelfbewustzijn, ja, dan hebben dieren een vorm van bewustzijn. Maar ze zijn doorgaans niet bewust van zichzelf en hun bestaan, en het bestaan zelf, ze reageren voornamelijk instinctief op prikkels. Een hele basic vorm van bewustzijn.
Kijk eens in een apengemeenschap. Dan zie je precies dat gebeuren.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 00:55 Mensen worden ook geconditioneerd, maar mensen hebben nog veel meer dan louter reacties op basis van conditionering en primaire instincten. Ze zijn bewust van zichzelf, van hun bestaan en van het bestaan van de wereld, ze kunnen (abstracte) betekenis geven aan zaken, ze kunnen zichzelf op meerdere eigenschappen vergelijken met andere mensen, ze zitten in een constante staat van 'awareness' van de omgeving waarin ze zich begeven, maar ook van de omgeving waarin ze niet zitten, van de buurt, van de maatschappij, van de wereld, ze kunnen verbanden trekken tussen abstracte concepten, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik daag je uit de prestatie van deze aap te evenaren
Het is feitelijk onjuist maar dit is de betekenis zoals ie in de volksmond wordt gebezigd, bijvoorbeeld wanneer men het heeft over 'ai gaat de wereld overnemen'.Xilvo schreef: ↑zo 29 dec 2024, 09:59Dat is wel een heel pijnlijke dubbele misser van van Dale.R_Bena schreef: ↑za 28 dec 2024, 23:54 De Van Dale definieert bewustzijn als:
vermogen tot besef, tot weten en erkennen van het bestaan van zichzelf en der dingen: de mens onderscheidt zich van het dier door zijn bewustzijn.
https://www.ensie.nl/van-dale/bewustzijn
Het stelt zonder enig voorbehoud dat bewustzijn enkel aan de mens is voorbehouden. Op z'n minst twijfelachtig, volgens mij en vele wetenschappers volkomen onjuist.
Daar bovenop wordt onderscheid gemaakt tussen mens en dier. De mens is een dier.
Het is nu doorgeschoten naar de andere kant als het gaat om het projecteren van de menselijke belevingswereld op dieren en positieve eigenschappen. Omgekeerd, als het gaat om gelijkenissen trekken van negatief dierlijk gedrag naar de mens is het vaak taboe, of zeggen mensen: goh, wat is de natuur toch bruut, ik ben blij dat ik mens ben. Terwijl er dagelijks duizenden mensen in oorlogen worden omgelegd, landen worden verwoest, gruwelijke criminele daden worden verricht, etc.Het was eerder een modegril alle verwijzingen naar overeenkomsten met menselijk gedrag ten koste van alles te vermijden.
Hier vindt dus overinterpretatie plaats. En dat is een modegril imo, ik lees en zie dit soort interpretaties overal.en dan net te doen alsof je van niks weet.
Het zijn niet veel dieren, het is een select aantal dieren. Verreweg de meeste dieren herkennen zichzelf niet. Daarnaast herkennen ze zichzelf wellicht wel in de spiegel, maar dat wil niet zeggen dat ze rondlopen met het besef van een 'zelf' zoals de mens dat heeft, ook wanneer deze niet voor een spiegel staat.Veel dieren herkennen zich in een spiegel en zien het dan als er bijvoorbeeld iets op hun hoofd zit wat ze zonder spiegel niet konden zien, en proberen dat dan te verwijderen. Onmiskenbaar zelfbewustzijn.
De kans dat een aap een Shakespeare kan schrijven is 1 op de 20 quadriljard op basis van kansberekening:Kijk eens in een apengemeenschap. Dan zie je precies dat gebeuren.
Ik ken dit filmpje, en het is inderdaad indrukwekkend. Maar dat is het filmpje dat ik heb gepost over de mieren die beter presteren in het verwijderen van een object ook. Ze blinken uit in één specifieke taak ten opzichte van de mens.Ik daag je uit de prestatie van deze aap te evenaren
Ik denk niet dat de meeste mensen denken dat bewustzijn een exclusief menselijke eigenschap is. Misschien sommige gelovigen...
Dat is jouw mening. Ik ben het daar niet mee eens.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:48 Het is feitelijk onjuist maar dit is de betekenis zoals ie in de volksmond wordt gebezigd, bijvoorbeeld wanneer men het heeft over 'ai gaat de wereld overnemen'.
Het is nu doorgeschoten naar de andere kant als het gaat om het projecteren van de menselijke belevingswereld op dieren en positieve eigenschappen.Het was eerder een modegril alle verwijzingen naar overeenkomsten met menselijk gedrag ten koste van alles te vermijden.
Natuurlijk onstaat empathie als je weet dat een wezen met bewustzijn lijdt. Wat is daar verkeerd aan?
Natuurlijk. Net als een psychiater een neutrale houding aanneemt t.o.v zijn studie-object, de mens.
Hoe kan je plezier en andere emoties hebben zonder bewustzijn?
Of het overinterpretatie is valt te betwisten. Het is in ieder geval geen feit maar een mening. Een mening die ik niet deel.
Het is inderdaad maar een deel van de dieren. Hoe wil je beargumenteren dat ze geen besef van zelf hebben?R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:48 Het zijn niet veel dieren, het is een select aantal dieren. Verreweg de meeste dieren herkennen zichzelf niet. Daarnaast herkennen ze zichzelf wellicht wel in de spiegel, maar dat wil niet zeggen dat ze rondlopen met het besef van een 'zelf' zoals de mens dat heeft, ook wanneer deze niet voor een spiegel staat.
Fout, dat is de kans dat hij de eerste 20 letters goed heeft.
Alleen is dit geen specifieke taak, het is zelfs een voor apen heel onnatuurlijke taak. Waar ze desondanks in uitblinken.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:48Ik ken dit filmpje, en het is inderdaad indrukwekkend. Maar dat is het filmpje dat ik heb gepost over de mieren die beter presteren in het verwijderen van een object ook. Ze blinken uit in één specifieke taak ten opzichte van de mens.Ik daag je uit de prestatie van deze aap te evenaren
Precies om de reden die ik een stuk daaronder geef. Wetenschap hoort in het ideale geval niet vanuit empathie voor het studieobject bedreven te worden, omdat de kans dan groter is dat je tot interpraties komt die 'lekker vallen' of een goed gevoel geven terwijl de interpretatie anders zou zijn geweest als die emotionele bias er niet was geweest.Natuurlijk onstaat empathie als je weet dat een wezen met bewustzijn lijdt. Wat is daar verkeerd aan?
Dat gebeurt niet als je geen afstand neemt.Natuurlijk. Net als een psychiater een neutrale houding aanneemt t.o.v zijn studie-object, de mens.
Heb ik ook niet beweerd. Ik schreef 'doorgaans':Het is inderdaad maar een deel van de dieren. Hoe wil je beargumenteren dat ze geen besef van zelf hebben?
Ook als een mens zich niet in gesproken taal zou kunnen uitdrukken zou ie zaken kunnen uitvinden wat een dier nooit zou kunnen uitvinden. Implanteer het brein van een mens in een aap, zonder dat ie kan spreken, en hij ontsnapt in no-time uit de zoo. Apen zitten al honderden jaren in een dierentuin, en ze weten niet eens dat ze gevangen zitten, want als ze dat wel wisten, en ze zouden weten dat ze gemanipuleerd worden, dan zouden ze er iets tegen doen. Tot zover het besef van de omgeving waarin ze zitten. Ze weten niet eens waar ze zijn in de bredere context.Het grote verschil tussen mens en mensaap is taal, gesproken zowel als geschreven
Ik ontken dat niet bij sommige dieren, maar het is niet te vergelijken met het niveau waarop de mens dat doet of kan, en de meeste dieren kunnen zichzelf niet eens in een spiegel herkennen.Op basis daarvan (zelf)bewustzijn ontkennen is absurd.
Het is een afgebakende taak. Gooi variatie in de oefeningen en ze raken de kluts kwijt.Alleen is dit geen specifieke taak, het is zelfs een voor apen heel onnatuurlijke taak. Waar ze desondanks in uitblinken.
Er is (na vele decennia) evenmin enige aanwijzing dat bewustzijn in computers zal kunnen ontstaan en toch lijkt je dat buiten twijfel. Wellicht omdat je het gewoon beschouwt als een bijproduct van een voldoende gecompliceerd informatieverwerkend systeem.Xilvo schreef: ↑zo 29 dec 2024, 10:22Ik denk (nog) van niet, al sluit ik het niet geheel uit. Maar dat bewustzijn in computers zal kunnen ontstaan lijkt me buiten twijfel.Misschien omdat het een onvermijdelijk bijproduct is van een voldoende gecompliceerd informatieverwerkend systeem.Die terugkoppeling is al een begin van verklaring. Zie Hofstadter's "The Mind's I".Naar mijn mening een slechte hypothese. Waar bovendien geen enkele aanwijzing voor is.
Het is bij de mens inderdaad al zeer beperkt. Men loopt doorgaans rond in een wereld die men niet eens echt goed kan begrijpen, de meeste mensen weten niet eens precies wie ze zijn als ze langer dan een paar seconden over zichzelf nadenken, en men vertoont voortdurend schapengedrag en noemt dit vervolgens 'ik ben op een pad van zelfontwikkeling en ben bezig een diepere connectie te kweken met mijn innerlijke zelf'.Vreemd genoeg zie ik de wereld en de mensen eigenlijk met beperkt bewustzijn.
Doorgeslagen slaven aan telefoons en social media en bewustzijn aan het vergeten.
We hebben het niet over wetenschap, maar over empathie die ontstaat als de wetenschap al heeft vastgesteld dat dieren bewustzijn hebben.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:39Precies om de reden die ik een stuk daaronder geef. Wetenschap hoort in het ideale geval niet vanuit empathie voor het studieobject bedreven te worden, omdat de kans dan groter is dat je tot interpraties komt die 'lekker vallen' of een goed gevoel geven terwijl de interpretatie anders zou zijn geweest als die emotionele bias er niet was geweest.Natuurlijk onstaat empathie als je weet dat een wezen met bewustzijn lijdt. Wat is daar verkeerd aan?
Dieren als mensapen zijn zich ook heel bewust van hun plaats in de groep en de hiarchie in de groep, en hoe zichzelf hogerop te werken. Dus vergelijken ze zich ook met anderen.R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:39 En zoals ik schreef, het feit dat een dier zichzelf op één moment toevallig herkent in een spiegel wil niet zeggen dat ze rondlopen met een besef van het 'zelf' zoals de mens dat heeft. Dit gaat echt veel verder dan jezelf plots een keer in de spiegel herkennen. Mensen lopen voortdurend rond met gedachten over zichzelf, vergelijkingen met anderen, etc., ook als ze niet voor een spiegel staan. Maar dan komt er een onderzoek met een heel simpele experiment met een spiegel in een oerwoud, en dan heeft iedereen zoiets van: zie je wel, er is geen enkel verschil tussen mens en dier als het gaat om het besef van het 'zelf'.
Welke grote conclusies uit welke heel simpele experimenten? Ik denk niet dat je Frans de Waal van simplisme kunt beschuldigen.
Ja? Hoe kom je daarbij? Hoe lang heeft het de mens gekost om eenvoudige hulpmiddelen als pijl en boog te ontwikkelen, zelf toen spraak en taal al ontwikkeld was?
Niet nodig. In Groningen hadden ze de grootste moeite wasberen opgesloten te houden. Dat lukte niet.
Wat is het verschil met Noord-Koreanen?R_Bena schreef: ↑zo 29 dec 2024, 12:39 Apen zitten al honderden jaren in een dierentuin, en ze weten niet eens dat ze gevangen zitten, want als ze dat wel wisten, en ze zouden weten dat ze gemanipuleerd worden, dan zouden ze er iets tegen doen. Tot zover het besef van de omgeving waarin ze zitten. Ze weten niet eens waar ze zijn in de bredere context.
Hoe weet je dat? En geldt dat dan niet voor mensen?