o ja en dat zijn pagina;s van het formaat A2 landscape, dus de formule is dan ongeveer 9 meter lang. Ik vraag me wel af hoe je dat kunt afleiden?
sajajpm schreef: ↑vr 17 aug 2018, 19:05Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.
sajajpm schreef: ↑za 23 jan 2021, 07:50Ik meen het al eens eerder te hebben opgemerkt, die oplossingen lijken me niet corect.sajajpm schreef: ↑vr 17 aug 2018, 19:05Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.
ax^5+ex+f=0(C).docx
Gecontroleerd met Maple en die geeft andere oplossingen.
Ook is het geen antwoord op de opmerking van Puntjes.
Er zal eerst moeten worden aangetoond, dat zijn c kan worden herschreven is jouw vorm van in a.
sajajpm schreef: ↑vr 17 aug 2018, 19:05Zonder bewijs heb ik een oplossingsmethode bedacht voor de vijfdegraads vergelijking . Ik maak gebruik van de algemene hypergeometrische funktie.Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
Een uitgebreide uitleg van een mogelijke oplossing vindt u in de bijlage.
sajajpm schreef: ↑ma 25 jan 2016, 17:46Ik heb een oplossing bedacht voor de vijfdegraads vergelijking :a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = 0 ?. a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f deel je door: gx4 + hx3 + x2 + j x + k, dan krijg je : (φx +α) + Rest / (gx4 + hx3 + ix2 + jx + k)=0. Met andere woorden: a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = (φx + α)(gx4 + hx3 + ix2 + jx + k) + Rest = 0. Ik heb de berekeningen uitgewerkt en vele malen gekontroleerd. Algebraïsch heb ik geen fouten kunnen ontdekken. Wanneer ik de formule met een vijfdegraads vergelijking test, dan blijken de uitkomsten niet te kloppen. Misschien hebben jullie een antwoord hiervoor, of dat jullie fouten in mijn berekeningen kunnen vinden.ax5.docxax5.docx317070 schreef: Kun je eens uitwerken wat volgens jou de oplossing is van
a x^5 + b x^4 + c x^3 + d x^2 + e x + f = 0 ?
sajajpm schreef: ↑ma 30 jun 2025, 15:14sajajpm schreef: ↑ma 25 jan 2016, 17:46Ik heb een oplossing bedacht voor de vijfdegraads vergelijking :a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = 0 ?. a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f deel je door: gx4 + hx3 + x2 + j x + k, dan krijg je : (φx +α) + Rest / (gx4 + hx3 + ix2 + jx + k)=0. Met andere woorden: a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = (φx + α)(gx4 + hx3 + ix2 + jx + k) + Rest = 0. Ik heb de berekeningen uitgewerkt en vele malen gekontroleerd. Algebraïsch heb ik geen fouten kunnen ontdekken. Wanneer ik de formule met een vijfdegraads vergelijking test, dan blijken de uitkomsten niet te kloppen. Misschien hebben jullie een antwoord hiervoor, of dat jullie fouten in mijn berekeningen kunnen vinden.ax5.docxax5.docx317070 schreef: Kun je eens uitwerken wat volgens jou de oplossing is van
a x^5 + b x^4 + c x^3 + d x^2 + e x + f = 0 ?