Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

a, b, c

Dag,

Volgende vraag: als ab/(a+b)=1/7, bc/(b+c)=1/8 en ac/(a+c)=1/9, wat is dan 36abc/(ab+bc+ac)?
Nu is dit prima op te lossen met “brute kracht”; drie vergelijkingen met drie onbekenden. Als ik dat netjes algebraïsch uitwerk, kom ik als antwoord op 3. Ik zal jullie mijn kladje besparen. Ik was benieuwd of er een makkelijkere/elegantere truc is (vast wel), bijvoorbeeld door het herschrijven/vermenigvuldigen/combineren van de drie gegeven vergelijkingen. Ik heb er even op gebroed, maar kwam niet heel veel verder. Suggesties van experts zijn welkom! Nogmaals, ik heb het al opgelost, maar hoor graag of het sneller kan.
EvilBro

Re: a, b, c

\(\frac{a b}{a + b} = \frac{1}{7}, \frac{b c}{b + c} = \frac{1}{8}, \frac{a c}{a + c} = \frac{1}{9}\)
\(\frac{a + b}{a b} = 7, \frac{b + c}{b c} = 8, \frac{a + c}{a c} = 9\)
\(\frac{a c + b c}{a b c} = 7, \frac{a b + a c}{a b c} = 8, \frac{a b + b c}{a b c} = 9\)
\(\frac{a c + b c}{a b c} + \frac{a b + a c}{a b c}+ \frac{a b + b c}{a b c} = 7 + 8 + 9\)
\(\frac{2 a b + 2 b c + 2 a c}{a b c} = 24\)
\(\frac{a b + b c + a c}{a b c} = 12\)
\(\frac{a b c}{a b + b c + a c} = \frac{1}{12}\)
\(\frac{36 a b c}{a b + b c + a c} = \frac{36}{12} = 3\)
PhilipVoets

Re: a, b, c

👍🏻

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!