Wie zegt dat datgene wat jij als echt gevoel ervaart niet is ingeprogrammeerd door mensen.
Dus je bedoeld dat liefde/verdriet/geluk/onvreden/blijdschap door mensen is geleerd?
Ik ben van mening dat dit niet het geval is,
door middel van 3D echo-grafie hebben doktoren al uitdrukkingen op het gezicht van babies in de buik van de moeder waargenomen.
Als gevoel ingeprogrammeerd zou zijn door mensen dan zouden niet alle mensen dezelfde soorten gevoelens hebben.
Het is heel interessant om eens na te denken over welke gevoelens er precies bestaan en waarom we deze gevoelens hebben, en waar ze vandaan komen.
Jij zegt dat computers niet voelen, omdat computers afhankelijk zijn van de input van anderen.
Ik bedoelde hiermee dat de soorten gevoel programmatisch in de computer ingeprogrammeerd zijn door mensen. Dus uiteindelijk bepaald de programmeer welke gevoelens die computer zou kunnen simuleren.
Echter, geldt dit niet ook voor levende wezens?
Inderdaad we hebben onze gevoelens al vanaf de geboorte meegekregen.
Ik denk dat wat wij als zelfbewustzijn ervaren een gevolg is van intelligentie, oftewel de vermogen om verbanden te leggen tussen verschillende zaken en patronen verder door te trekken.
Is dat al bewezen?
Huidige computers kunnen dit echter nauwelijks zelfstandig op het moment en de vraag is of ze dit in de toekomst wel zouden kunnen.
Is dat wel zou? Waarom kunnen computers niks zelfstanding? Als eenmaal iets in een computer is geprogrammeerd blijft hij zelfstandig dit kunstje herhalen. Computers hebben een perfect geheugen, alles blijft precies bewaard. Computers maken nooit fouten. In een computer kan een (zelf)lerend algoritme worden geprogrammeerd, voorbeelden: patroon herkennings, GezichtsHerkenning Software, Handschrift OCR, Spraak Herkennings Software.
Maar ik geloof niet dat een computer als een mens geprogrammeerd zou kunnen worden. een computer zou zich nooit als een mens gedragen.
Wanneer een computer in staat zal zijn zelfstandig patronen en verbanden te herkennen en daaruit verdere conclusies kan trekken, bestaat er denk ik wel iets wat wij zelfbewustzijn noemen.
Zou een computer nu al bewust hebben? Hoe zou een computer zijn bewust zijn tonen?
De vraag of het ethisch verantwoord is om een computer tegen die tijd als een mindere te ervaren als een mens lijkt mij dus terecht, hoewel ik betwijfel of men computers zo ver kan krijgen. De complexiteit van de hersenen valt nauwelijks te onderschatten en wetenschappelijk kennis over de werking van de hersenen is nog zeer gering.
Dat dacht ik ook. Computers blijven voor de fun.