Regor schreef: ↑vr 16 mei 2025, 22:29
Aan allen,
Mooi, heel mooi,
Maar ik waag mij aan een ordinaire fysische beschrijving ........ volgens het gezegde "het is altijd te veel of te weinig"
Daar gaan we:
De beenhouwer maakt een schatting en doet 1 snede.
Hij weegt (op een theoretisch perfecte weegschaal) deel 1 en dan deel 2.
De kans dat ze beiden 1/ 2 kg zijn is praktisch nul.
Dus hij snijdt van het stuk die te veel weegt een stukje af en voegt die bij het andere.
Opnieuw kan het teveel of te weinig zijn.
Hij moet steeds kleinere stukjes afsnijden van het zwaarste en toevoegen aan het lichtste.
Maar deze handelingen moet hij theoretisch en praktisch oneindig keer doen, en dan lukt het nog niet.
Tenzij het theoretisch moleculair / atomair zo is dat de laatste snede net tussen twee moleculen is / atomair ( aantal laatste atomen moet dan even zijn).
Dus ik ben geneigd te zeggen ..... neen het is praktisch onmogelijk.
Bent U er het mee eens ?
Ik heb even met chatgpt overlegd. Omdat ik twijfel aan je “oneindig lang doorgaan” stelling.
Laten we er vanuit gaan dat vlees voornamelijk uit water bestaat. Relatief kleine en lichte moleculen, dus er zitten er dan best veel in een kg vlees. Met 18g/mol zit er 55 mol water in een kg water (zeg: vlees)
55 mol = 3,3*10^25 moleculen
Als je het vlees in tweeën snijdt, en steeds doorgaat met exact in tweeën snijden, dan ben je na 85x snijden op een 1/(3,8*10^25) deel en heb je dus de laatste 2 moleculen van elkaar gescheiden (mits je met een even aantal begon)
Oneindig doorgaan hoeft dus zeker niet, en volgens chatgpt snijdt een gemiddelde chef tussen de 1 en 3 snedes/seconde. 85 snedes heb je dan binnen een minuutje