Klopt het dat elk natuurlijk getal op oneindig veel manieren kan geschreven worden als de som van drie rationale dede machten ?
Lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Ik heb er eens naar gekeken het lijkt me dat het niet zo is.
rationele getallen zijn toch een deelverzameling van alle getallen? dus als alle getallen eraan voldoen dan voldoen rationele getallen er toch ook aan? of moeten de schalingsfactoren (x,y en z in mijn voorbeeld) ook rationele getallen zijn? dan kon ik uit de vraag niet opmaken.
Alle getallen hoe kom je daar nu weer bij?HansH schreef: ↑za 14 jun 2025, 19:32rationele getallen zijn toch een deelverzameling van alle getallen? dus als alle getallen eraan voldoen dan voldoen rationele getallen er toch ook aan? of moeten de schalingsfactoren (x,y en z in mijn voorbeeld) ook rationele getallen zijn? dan kon ik uit de vraag niet opmaken.
2/3 is een rationeel getal, maar dit is niet deelbaar door 2 omdat het geen geheel getal is.tempelier schreef: ↑ma 16 jun 2025, 10:45Alle Rationele getallen zijn deelbaar door 2.HansH schreef: ↑za 14 jun 2025, 19:32rationele getallen zijn toch een deelverzameling van alle getallen? dus als alle getallen eraan voldoen dan voldoen rationele getallen er toch ook aan? of moeten de schalingsfactoren (x,y en z in mijn voorbeeld) ook rationele getallen zijn? dan kon ik uit de vraag niet opmaken.
2 is een geheel je bedoeld zeker dat 2/3 dat niet is?ukster schreef: ↑ma 16 jun 2025, 11:042/3 is een rationeel getal, maar dit is niet deelbaar door 2 omdat het geen geheel getal is.tempelier schreef: ↑ma 16 jun 2025, 10:45Alle Rationele getallen zijn deelbaar door 2.HansH schreef: ↑za 14 jun 2025, 19:32
rationele getallen zijn toch een deelverzameling van alle getallen? dus als alle getallen eraan voldoen dan voldoen rationele getallen er toch ook aan? of moeten de schalingsfactoren (x,y en z in mijn voorbeeld) ook rationele getallen zijn? dan kon ik uit de vraag niet opmaken.