Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Sudoku 2,0

Bij het oplossen van een Sudoku stelde ik mij de volgende vragen / bedenkingen.

1. Moet wellicht een complexe software zijn om ze samen te stellen, weet iemand hoe ?
2. Is een bepaalde Sudoku ook oplosbaar als men de 1 vervangt door de 9, de 2 door de 8 de 3 door de 7 ..... enz ?
3. Is een bepaalde Sudoku ook oplosbaar als men cyclische permutatie (met sprong van aantal 1) van de cijfers toepast ?
1 wordt 2, 2 wordt 3, 3 wordt 4 ..... 9 wordt 1
4. En met cyclische permutatie (met sprong niet gelijk aan 1)
vb met sprong 2 ......... 1 wordt 3, 2 wordt 4 ....... 9 wort 2

Wat betreft de vragen 2, 3 en 4 ....... zou ik zelf kunnen uitproberen ...... maar vraag het liever aan een deskundige die het misschien gewoonweg "weet" zonder te proberen..... wet van de minimumactie !.

Ben benieuwd !
vijv

Re: Sudoku 2,0

Regor schreef: ma 23 jun 2025, 10:25 Bij het oplossen van een Sudoku stelde ik mij de volgende vragen / bedenkingen.

1. Moet wellicht een complexe software zijn om ze samen te stellen, weet iemand hoe ?
2. Is een bepaalde Sudoku ook oplosbaar als men de 1 vervangt door de 9, de 2 door de 8 de 3 door de 7 ..... enz ?
3. Is een bepaalde Sudoku ook oplosbaar als men cyclische permutatie (met sprong van aantal 1) van de cijfers toepast ?
1 wordt 2, 2 wordt 3, 3 wordt 4 ..... 9 wordt 1
4. En met cyclische permutatie (met sprong niet gelijk aan 1)
vb met sprong 2 ......... 1 wordt 3, 2 wordt 4 ....... 9 wort 2

Wat betreft de vragen 2, 3 en 4 ....... zou ik zelf kunnen uitproberen ...... maar vraag het liever aan een deskundige die het misschien gewoonweg "weet" zonder te proberen..... wet van de minimumactie !.

Ben benieuwd !
1) Is een oefening voor eerstejaars programmeurs, dus niet zo moeilijk.

2,3,4 ) Ja, uiteindelijk zijn de gebruikte getallen maar symbolen. Je kan dus eender welk getal vervangen door een ander symbool, zolang je geen dubbele symbolen gebruikt. Bv 1 door 8-) , 2 dor :evil: 3 door :twisted: ....
Regor

Aan vijv,

1. Eerste jaars programmeur.....daar twijfel ik aan.
Om er één op te lossen ok ...... maar om er massa's te genereren ?
Trouwens, als het zo gemakkelijk is...... hoeveel zijn er mogelijk van (3 x 3 ) x 9 ?
Zeg het maar hoor !

2.3.4. Kan U begrijpen dat deze vragen niet zo triviaal zijn als U ze doet uitschijnen ?
Bent U heel zeker van uw antwoord ?

En trouwens, ik ben niet altijd in "the mood" om geintjes te apprecieren !

p.s. Zijn er andere deskundigen die de antwoorden van vijv kunnen / willen bevestigen ?
Marko
Moderator

Als je weet hoe je ze moet oplossen weet je ook hoe je ze kunt generen, want dat is zo ongeveer hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde. Ik ben zelf een nuldejaars progammeur, maar zou het als volgt aanpakken:

Stap 1: genereer een willekeurige sudoku-grid. Zorg dat in elke rij, kolom en 3x3 vak elk cijfer 1-9 precies 1 keer voorkomt. Dit kun je doen door de grid cel voor cel te vullen. Bij elke cel creëer je dan een willekeurige permutatie van de array [1 2 3 4 5 6 7 8 9] en die ga je item voor item invullen. Voldoet de het eerste item aan de eis, ga je verder met de volgende cel. Zo niet, probeer je het tweede item, enzovoort enzovoort. Voldoet geen enkel item aan de eis, dan ga je 1 cel terug, en vervang je het eerder gebruikte getal voor de volgende in de array. Backtracking dus. Je kunt dit redelijk makkelijk recursief programmeren.

Stap 2: verwijder willekeurig getallen uit de grid, en test of de sudoku nog oplosbaar is (hiervoor gebruik je een sudoku-oplosser). Zodra dit niet meer het geval is, neem je de voorlaatste situatie, of om het even welke voorafgaande situatie, voor een geldige sudoku-puzzel.
Eventueel kun je criteria definiëren om een moelijkheidsgraad van een situatie te berekenen, en stoppen wanneer een gewenste moeilijkheidsgraad is bereikt.

Je kunt ook ChatGPT vragen om een dergelijk programma te schrijven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Regor

Aan Marko,

Dank U.

Wat denkt U over het antwoord van vijv op vraag 2,3,4
Bent U het daarmee eens ?

Met respect
Marko
Moderator

Ja, mee eens.
Regor

Aan Marko,

In verband met 2,3 en 4
Ok, ik denk dat de eenvoudigste redenering als bewijs de volgende is:

Neem een willekeurige Sudoku opdracht met voorgedrukte cijfers.
Los hem op.
Uiteraard staan dan per vak van 3x3, per rij, en per kolom .... alle cijfers van 1 tem 9
Elke cyclische permutatie verandert de de 3 x 3, de rijen en de kolommen niet, ....... alle cijfers van 1 tem 9
Enkel de plaats verandert....... dus de voorgedrukte cijfers ondergaan ook de cyclische permutatie.

Vroeg mij het oorspronkelijk af, maar blijkt belachelijk eenvoudig.
Skycenter

Geen antwoord op je vraag.
Maar hier een eigen Paint/Windows bewerking van een paar jaar geleden.
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-02-01 152716
Regor

Aan Skycenter,

Ik snap uw post niet.
Skycenter

Je kan zien aan de afbeelding dat je op één hand tot 9 kunt tellen.
Wij hebben nu het 10 tal stelsel.
Bij het 9 tal stelsel zou je beperkt denkelijk kunnen rekenen met je handen, maar dat heb ik nog niet onderzocht.
Regor

Aan Skycenter,

Behoorlijk off topic hoor.
Cyclische permutatie van de cijfers 1 tem 9 ... heeft niets te maken met één of ander talstelsel.
Regor

Blijft over ....

1. Eerste jaars programmeur.....daar twijfel ik aan.
Om er één op te lossen ok ...... maar om er massa's te genereren ?
Trouwens, als het zo gemakkelijk is...... hoeveel zijn er mogelijk van (3 x 3 ) x 9 ?
Marko
Moderator

Kun je onderbouwen waarom oplossen wel te doen zou zijn voor een eerstejaars programmeur, maar genereren niet?

Volgens deze Wki zijn er overigens ruim 6.6 x 1021 mogelijkheden. Genoeg om alle mensen op de wereld de hele rest van hun leven sudoku's te laten maken...
Regor

Aan Marko,

Neen, dat kan ik niet onderbouwen.
Wat ik wel kan is ......... geef mij er één om op te lossen ......... en ik maak er heel veel om op te lossen, zonder enige notie van programmeren, enkel door het systeem van cyclische permutatie en spiegelen.
Regor

Zijn Sudoku's ook mogelijk van (4x4) x 16 of (5x5) x 25 enz ....... ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!