Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Profisat
Artikelen: 0

Verdamper airco reinigen met chloor

Hoi,

Ik zou graag willen weten of je een verdamper van een airco (koper) of je die met chloor en water verdunt kunt reinigen zonder dat de verdamper wordt "opgevreten"  

mvg

Andre

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

ArcherBarry

Re: Verdamper airco reinigen met chloor

hypochloriet en koper kunnen nogal snel reageren met elkaar en jouw instalatie wordt dan hoogstwaarschijnlijk stevig aangetast.

Ik zou het niet doen als ik jou was.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Benm

Lijkt me ook niet de beste oplossing inderdaad, maar wat is het probleem dat je probeert op te lossen precies?
Victory through technology
Profisat

Voor bacteriën en schimmels  te doden.
ArcherBarry schreef: hypochloriet en koper kunnen nogal snel reageren met elkaar en jouw instalatie wordt dan hoogstwaarschijnlijk stevig aangetast.

Ik zou het niet doen als ik jou was.

Oké, dank voor het advies.
Pinokkio
Pluimdrager

Voor bacteriën en schimmels  te doden.
Probeer gewone spiritus.
Profisat

Pinokkio schreef: Probeer gewone spiritus.

Onverdund ?

Tast spiritus rubber of PVC aan ?

Sommige airco's hebben namelijk een condenspomp.
Pinokkio
Pluimdrager

Je had het eerst over het reinigen van een koperen verdamper.
Nu is het mij onduidelijk wat en hoe je dat reinigen in gedachten had.
Plaats eens fotos.

Geeft de fabrikant in de handleiding geen advies over schoonmaken?
Profisat

Pinokkio schreef: Je had het eerst over het reinigen van een koperen verdamper.
Nu is het mij onduidelijk wat en hoe je dat reinigen in gedachten had.
Plaats eens fotos.

Geeft de fabrikant in de handleiding geen advies over schoonmaken?

Ik wil dat doen d.m.v. een plantenspuit. Dat komt allemaal goed.
Onder de verdamper zit een waterbak, deze doet het condenswater afvoeren naar buiten of afvoer. In die kunststof waterbak willen bacteriën en schimmels zich gaan vormen.  Ik kan die waterbak alleen maar via de verdamper bereiken.

Ik wil hem dan eerst vullen met spiritus en daarna doorspoelen met water.
Benm

Dat moet wel kunnen denk ik - het idee is om domweg de airco te laten draaien en dan brandspiritus in de luchtinlaat van de koude kant te spuiten zodat dit uiteindelijk in de opvangbak voor condens terecht komt, en je daarmee dat deel van de installatie ontsmet?

Kortstondige blootstelling aan brandspiritus zal denk ik geen rubbers of plastics beschadigen, maar het is natuurlijk wel een brandgevaar. De spiritus verdunnen tot 70% alcohol scheelt dan een hoop - het werkt nog steeds prima ontsmettend maar vliegt niet zomaar in brand (mengsels van 70% zijn amper nog aan te steken, het vlampunt ligt ergens rond 25 graden dus in de winter sowieso een beperkt risico). 
Pinokkio
Pluimdrager

70% alcohol is inderdaad voldoende voor ontsmetting, maar men moet wel bedenken dat de schoonmaakspiritus of brandspiritus die men in de buurtsuper koopt geen pure alcohol is maar gewoonlijk 85 % (controleer op etiket). Dus om 70 % te maken 100 delen 85%spiritus mengen met 22 delen water.
Profisat

Benm schreef: Dat moet wel kunnen denk ik - het idee is om domweg de airco te laten draaien en dan brandspiritus in de luchtinlaat van de koude kant te spuiten zodat dit uiteindelijk in de opvangbak voor condens terecht komt, en je daarmee dat deel van de installatie ontsmet?

Kortstondige blootstelling aan brandspiritus zal denk ik geen rubbers of plastics beschadigen, maar het is natuurlijk wel een brandgevaar. De spiritus verdunnen tot 70% alcohol scheelt dan een hoop - het werkt nog steeds prima ontsmettend maar vliegt niet zomaar in brand (mengsels van 70% zijn amper nog aan te steken, het vlampunt ligt ergens rond 25 graden dus in de winter sowieso een beperkt risico). 

Dus eigenlijk best wel gevaarlijk dan om een huis airco mee te reinigen dan.
Stel de printplaat schakelt in en er zou een vonkje vanaf komen dan hebben we brand.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Benm

Tja, hoe snel vliegt een glas vodka in brand op een zomeravond? Als het warm genoeg is kun je het aansteken met een aansteker, maar het is nogal zeldzaam dat zoiets per ongeluk gebeurd doordat bijvoorbeeld iemand een sigaret opsteekt aan tafel. 

Mijn suggestie voor 70% is omdat die concentratie ethanol heel effectief is voor het doden van bacterien en dergelijke, zelfs beter dan zuivere ethanol, maar bij een graad of 20 niet gemakkelijk in brand zal vliegen. Dat neemt niet weg dat het wel handig kan zijn om iets als een blusdeken bij de hand te hebben mocht er een ontstekingsbron zijn. 

En kijk ook even wat voor alcohol je precies gebruikt: alcohol om mee te ontsmetten is gedenatureerd zodat je het niet kunt drinken, maar waarmee verschilt nogal. Het beste is een product dat geen residu achterlaat - dus liever niet de blauwe troep uit de supermarkt, maar iets dat gedenatureerd is met methanol en/of MEK. Je kunt dat residu gerust testen door in een klein schaaltje wat van je alcohol te laten verdampen en te zien of er iets achterblijft. 

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!