Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
bert_db
Artikelen: 0

Re: Vermoeden van Goldbach

toch vraag ik me af, wat is het nut van dergelijke priemgetalstellingen? Uiteraard, ze tonen vaak hoe groot het menselijk intellect is...maar van praktische toepassingen is geen spraken.

Bijvoorbeeld de cryptografie maakt gebruik van priemgetallen.
Ernie

Hmz ik kan er niet tegen als mensen steeds een *nut* willen zien achter alles. Wiskunde is mooi, waarom is dat niet goed genoeg? :roll:
TD

Niet iedereen vindt pure wiskunde in se mooi (dat zijn er trouwens maar zeer weinig), dus dan is het toch doodnormaal dat die groep een praktisch nut willen zien achter iets dat anders vrij abstract tot zelfs nutteloos lijkt.
Gurdebeke

Ik bedoelde niet dat ik het niet mooi vind hoor, die pure wiskunde. Integendeel! 8)

Mja, cryptografie, zover had ik nog niet gedacht! :wink:
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler
A.Square

Getaltheorie in het algemeen vindt heel veel toepassingen in crypto. Maar ook in codering/decodering(is niet hetzelfde), wat er weer voor zorgt dat de MP3-bestandjes die we gebruiken geen 45 mb per stuk hoeven te zijn en dat je cd speler niet overslaat als er een krasje op je cd zit.

Sommige grafenproblemen zijn met getaltheorie opgelost.

Zoekalgoritmes worden er 'intelligenter mee gemaakt' (heil Google)

En de kansrekening leunt er op.

Daarbij komt nog dat er nu gebruik wordt gemaakt van een hoop wiskunde die vroeger alleen theoretisch 'leuk' was

Tot slot kun je nog het argument aandragen dat de wiskundige kennis vollediger wordt wat wellicht handig zal blijken bij het oplossen van andere (wél praktische) problemen.

En wiskunde is inderdaad heel mooi. (Lees eens het bewijs voor [wortel]2 is irrationeel.)
Fermat1637

Hoe Goldbach op te lossen.

Een bewijs van Goldbach kan gecreëerd worden. Het is zeker dat tot het even getal 56 dat ze te schrijven is als som van twee priemgetallen.
We weten ook dat elk even getal altijd te schrijven is als som van 4 priemgetallen.
Waarom?
Neem een a groter dan 56. Dan is a=5+51.
We weten dat elk oneven getal te schrijven is als som van 3 priemgetallen. Dus is a te schrijven als som van 4 priemgetallen.
Dit is even een voorzetje
Xilvo

Fermat1637 schreef: wo 05 mar 2025, 19:50 Hoe Goldbach op te lossen.

Een bewijs van Goldbach kan gecreëerd worden. Het is zeker dat tot het even getal 56 dat ze te schrijven is als som van twee priemgetallen.
Het is zelfs al aangetoond voor getallen kleiner dan 4E18.
Fermat1637 schreef: wo 05 mar 2025, 19:50 We weten ook dat elk even getal altijd te schrijven is als som van 4 priemgetallen.
Waarom?
Neem een a groter dan 56. Dan is a=5+51.
a> 56 is zeker niet 5+51.
Fermat1637 schreef: wo 05 mar 2025, 19:50 We weten dat elk oneven getal te schrijven is als som van 3 priemgetallen.
Elk voldoende groot oneven getal. Het geldt bijvoorbeeld niet voor 5.
Regor

Aan allen,

DagtGoldbach velen aanspreekt, komt naar voor uit het aantal reacties.
Bewezen wiskundige stellingen zijn voor mij, wiskundige kunstwerken.
De Piramides brokkelen al, en de Mona Lisa zal ook eens vergaan .. maar een bewezen stelling of formule (e^i.pi -1 =0) is voor de eeuwigheid !

Het probleem met bijvoorbeeld Goldbach en priemgetallen en ABC is dat men in de wiskunde nog (momenteel) onbekende
"mechanismen " moet vinden door geniale mensen die reeds bestaan of nog moeten geboren worden....denk ik.
Als die"mechanismen" uit complexiteit dan wel uit eenvoud kunnen / zullen ontstaan is mij uiteraard niet duidelijk.

Succes, ik volg Goldbach met aandacht.
Fermat1637

Ik denk dat Goldbach oplosbaar is met inductie. Je kan namelijk oplossingen vinden aan de hand van vorige oplossing.
Dus 56 is te schrijven als som van twee priemgetallen omdat alle even getallen kleiner dan 56 maar groter dan 2 dat al zijn.
Ik ben er nog niet uit maar zou een mooie weg zijn!
Fermat1637

Ik stel een volgende procedure voor. Dan lijkt het een bewijs door middel van inductie.

Bekijk het volgende.

1. Elk geheel getal groter dan 1 is het gemiddelde van 2 priemgetallen.
2. Stel dat we voor alle a met 1<a<10 bewezen hebben dat het een gemiddelde is van twee priemgetallen, (niet zo moeilijk)
3. Na zal voor a=10 ook bewezen kunnen worden dat ze het gemiddelde is van twee priemgetallen daar het een combinatie is van èèn van de gevallen van 2 tot 9.

Het is maar een gedachtegang, maar misschien leidt het tot iets.
Regor

Aan Fermat,

Van een amateur.
Wat betreft .
1: Onjuist, bewijs het voor 2 en voor 3
2. Onjuist, zie 1) ........ hoezo niet moeilijk, toon aan.
3. Onjuist, gezien 2) onjuist is.
En zolang de verdeling van de priemgetallen niet gevonden is, zal men het vermoeden van Goldbach niet kunnen bewijzen .... denk ik.
U ook niet, trouwens "de inductie methode " is geen passe par tout voor alles in de wiskunde.
Xilvo

Regor schreef: vr 14 mar 2025, 10:15 1: Onjuist, bewijs het voor 2 en voor 3
Tenzij het gelijke priemgetallen mogen zijn, dan is 2 het gemiddelde van 2 en 2, idem voor 3.
Regor schreef: vr 14 mar 2025, 10:15 trouwens "de inductie methode " is geen passe par tout voor alles in de wiskunde.
Je hebt gelijk dat inductie hier niet werkt en dat het verhaal nergens toe leidt
Regor

Aan Xilvo,

Tenzij Fermat "1" beschouwd als priemgetal.
Fermat1637

Even een voorzetje
Goldbachvb
Xilvo

Regor schreef: vr 14 mar 2025, 10:35 Aan Xilvo,

Tenzij Fermat "1" beschouwd als priemgetal.
Maar dat is het niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!