Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

x! = x^3 - x

Hoi,

Voorlopig laatste weer: x! = x^3 - x

Mijn redenering:
x! = x^3 - x = x(x^2- 1) = x(x + 1)(x - 1)
(x - 2)! = x + 1 —> Vanaf dit punt kwam ik “algebraïsch” niet veel verder, maar mij leek wel dat (x - 2)! veel sneller stijgt dan x + 1 en dat de faculteit een positief getal moet zijn (dus x ≥2), dus dat de oplossing voor x vrij klein en ≥2 moet zijn, dus met die “begrenzing” uitgekomen op x = 5, maar is hier een manier om het anders op te lossen? Met de Stirling-formule of zo?

Dank!
Marko
Moderator

Re: x! = x^3 - x

Uit x>2 volgt dat x oneven moet zijn; de faculteit is immers altijd even voor x=4 en alles daarboven en kan voor even getallen nooit gelijk zijn aan x+1

Op grond van deze redenering valt x=3 eigenlijk ook af, maar ik weet niet goed hoe ik dat precies moet verwoorden.

Verder is (x-2)! altijd groter dan (x-2)(x-3) = x2-5x+6, dus x moet ook zodanig zijn dat (x-2)(x-3) <= x+1

Los op: (x-2)(x-3) = x+1 om je bovengrens te vinden --> x2-6x+5 = 0, x=5 of x=1.

Dan volgt dus: x oneven, x>2 (of 3), x<=5.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
PhilipVoets

Re: x! = x^3 - x

Dank!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!