Neutra schreef:Dichthei van een mengsel = massa (mengsel)/volume(mengsel) = (m1 + m2)/(V1+V2) = (ρ1V1 + ρ2V2)/(V1+V2)
De dichtheid van het mengsel is het 'gewogen' gemiddelde van de twee dichtheden.
Dit klopt dus niet:
volume(mengsel) =/= V
1+V
2
dat had je geweten als je mijn video even bekeken had. Daar wordt het vrij goed in aangetoond. Je hebt wel gelijk dat als je die formule wil gebruiken (wat geen slechte benadering gaat zijn), dat je i.i.g. het gewogen gemiddelde moet nemen en niet gewoon kan optellen.
Voor oplossingen klopt het meestal wel, maar ook enkel bij benadering. Het is maar als beide vloeistoffen gescheiden blijven dat het klopt, zoals bij een olielaag op water.
Maar als ik zie hoeveel getallen naar de komma er gebruikt worden, dan durf ik te zeggen dat het gewoonweg niet zal uitkomen. Het is zoals Jan zegt: de regel is dat het niet klopt. Men gebruikt ethanol omdat het een van de gemakkelijkste vloeistoffen is om aan te komen, na water.
Overigens volgt het effect niet uit waterstofbruggen en andere chemische toestanden. Maar uit het feit dat je veel efficienter kunt stapelen als je verschillende soorten vormen hebt om te stapelen. Ik zoek even een linkje.