wnvl1 schreef: ↑ma 04 dec 2023, 23:23
Mijn neefje van 15 zou het willen demonstreren op een beurs voor jonge 'uitvinders'.
Hij wil iets doen met duurzame energie en H2 produceren. Je moet aan de bezoekers kunnen laten zien dat het H2 is en geen lucht. Dus je kan niet veel anders dan het te laten ontploffen, denk ik om het te demonstreren.
Mwoah. Ten eerste, je maakt geen waterstofgas maar knalgas. Als je een link naar duurzame energie wil maken, vang het waterstof dan apart op van de zuurstof, door het gas bij de kathode(s) apart op te vangen van het gas bij de anode(s). Dat is niet alleen echter, het is ook veiliger. En het voorkomt verkeerde beeldvorming over de explosiviteit van waterstof.
Een bekend middelbareschool-experiment is om het op te vangen in reageerbuisjes; het waterstofgas toon je aan met een aansteker, dat geeft een "ploep" (in plaats van een knal). Zuurstof toon je aan met een gloeiende houtspaander, die begint dan te branden. Alsnog doe je dit soort dingen met beschermingsmiddelen, maar het is veiliger dan ontploffingen met knalgas.
Maar er zijn ook nog wel andere opties om waterstof aan te tonen. Er zijn bouwpakketten met auto's die een brandstofcel hebben. In veel van die pakketten werkt de cel op waterstofgas, dat ter plekke wordt gemaakt met elektrolyse. Er zijn ook bouwpakketten met enkel een brandstocel. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina.
https://allesoverwaterstof.nl/product/f ... ience-kit/
Met de opgewekte elektriciteit kun je een auto'tje laten rijden, maar uiteraard ook lampjes laten branden of wat dan ook. Laat je neefje de brandstofcel uit zo'n bouwpakket gebruiken en de opstelling om waterstof te maken zelf bouwen, en de schakeling om het lampje te laten branden ook. Kost natuurlijk geld, maar dat kost 10 batterijen slopen ook.
Als het toch per se met een ontploffing moet:
Misschien kunnen we de ontploffing zoals HansH elektrisch doen zodat we het vanop computer of telefoon kunnen initiëren.
Ik dacht om ballonnen te gebruiken zoals op een verjaardagsfeestje, ik vermoed dat de ontploffing dan beperkt is, want het is midden in een zaal tussen het publiek.
De spanning kunnen we wel beperken tot een paar Volt, dat hoeven er geen 40 te zijn.
Met dat soort ballonnen kan het wel, maar zorg dat iedereen op voldoende grote afstand staat. En hou de hoeveelheid gas beperkt. Voldoende grote afstand betekent: hou er rekening mee dat zo'n ballon
niet doet wat je wil. Dat hij niet rekt en barst, maar los schiet en vervolgens alle kanten op fladdert. Of dat de flarden ver weg vliegen.
Probeer het eerst zonder publiek uit om een idee te krijgen hoe groot de knal is en hoe ver weg het publiek moet staan. Hou rekening met 5 of zelfs 10 meter.