Ik claim geen expertkennis, maar aanzuren klinkt mij nogal merkwaardig in de oren aangezien dit leidt tot vorming van een sterke oxidator (O
2 + H
+) met een redoxpotentiaal die meer dan voldoende is om Fe
2+ te oxideren tot Fe
3+. Ik zou juist verwachten dat je de oplossing voorzichtig ontzuurt tot iets onder 7, een strategie die door
dit patent lijkt te worden bevestigd (aangezien monofosfaat in water als base reageert en dus de pH van een FeSO
4-oplossing zal verhogen). Ik kan echter niet uitsluiten dat je meteen vieze neerslag krijgt die je eerst zou moeten affiltreren.
Dat gezegd,
hier wordt dan weer melding gemaakt van het feit dat pH-neutrale FeSO
4-oplossingen ook niet stabiel zijn. Hoe dan de chemie loopt, weet ik niet; ik heb helaas geen toegang tot uitgebreide halfreactietabellen.
Bij gebrek aan kwantitatieve gegevens zou ik willen suggereren om het gewoon praktisch vast te stellen met een pH-papiertje en een klein luchtpompje (bijv. voor een aquarium). Maak je verzadigde oplossingen van FeSO
4; voeg zoveel NaHSO
4 of NaHPO
4 toe tot je bij pH = 1, 2, 3, ... 7 zit; en borrel er met het luchtpompje zachtjes lucht doorheen. De oplossing die het minst troebelt is degene die je wilt gebruiken voor je kristallisatie-experiment.