En in de tussentijd, hier eens regelmatig even spieken:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Ik heb geen dynamische tarieven (met mijn zonnepanelen is dat financieel absoluut niet interessant) maar ik probeer, al is het maar voor de sport, mijn grote verbruikers in te schakelen bij lage uurprijzen, onder het motto dat de stroom dan groener zal zijn, en het net waarschijnlijk ook minder belast. Er zijn daar best patronen in te vinden hoor. Gewoonlijk doordeweeks geen (af)wasmachines e.d. tussen 7 en 9 of tussen 17 en 21, da's altijd druk.
Ga nu ook elektrisch rijden. We zijn de afgelopen 10 jaar al heel bewust zuinig gaan rijden, niet alleen qua rijstijl maar ook door ook regelmatig bewust NIET te gaan rijden. Nu zijn 95% van onze kilometers ritten van 40-60 km. Waarom dus elk stoplicht zo'n loeizware (1600 kg is maar een middelmaatje) EV op gang sleuren, kan dat minder?
Jawel, eentje gevonden, 1000 kg, rijbereik op volle accu ca 200 km. Thuis laden aan het gewone stopcontact in 11 uur. Nee, het is geen luxe ding. Maar ja, is dat nodig als je er maar zelden langer dan een halfuur achter elkaar in zit? Heb je dan 1600 kg nodig en 200 pk? En ook deze, 1000 kg en 65 pk, gedraagt zich niet als een oma-autootje hoor. Proefrit mee gemaakt, en klimmend uit een tunnel (4,5%) een inhaalmanoeuvre laten maken. Ik moet met Raymond van het Groenewoud zeggen dat dat "verbazend goed vooruit" ging
Kreeg een beetje dat gevoel uit die fiat panda-reclame uit de jaren 90
Kortom, met een beetje toegeven op luxe , en een beetje plannen, dan valt er denk ik op energie ook al heel veel te winnen.