Ik moet mij eerst excuseren voor de vreemde opmaak van deze vraag.
Onder zie je link adressen van websites,
met daaronder vertaalde knips uit deze websites,
en ook van ander zoekresultaten.
Zou uit dit onderstaande zoekwerk eventueel het volgende kunnen blijken:
N2O dat op aarde vrijkomt vernietigd de ozonlaag enorm.
N2O dat boven de ozonlaag mechanisch of op een ander manier zou gedeponeerd worden, zou mogelijkerwijs is deze extreme stralingsomgeving N2 en atomaire zuurstof kunnen creëren?
Mogelijk zou deze atomaire zuurstof de ozonlaag kunnen doen verdikken of toenemen.
Ik vind na een tijdje zoeken echter geen informatie wat het inerte distikstof doet in aanwezigheid met ozon, omdat dat daar overblijft en ergens verder naar toe moet natuurlijk (O3 en N2?).
Natuurlijk zoek ik dan ook niet verder wat deze overgebleven Distikstof zou doen als het dag of nacht zou zijn boven die ozonlaag.
Natuurlijk is deze vraag een beetje hallucinant omdat wij maar leven in de kleine en laagste luchtlaag waar ons lichaam is, en de ozonlaag onnoemelijk groot is, met per dag zeer grote hoeveelheden afbraak en aanmaak.
Na verder zoekwerk vind ik ongeveer dit:
Industriële stikstof oxides / Distikstof oxide, kost ongeveer per 100 kg 60.000 euro!?
Als al de high-tech staten op de wereld er een lap op geven, kan onze ozonlaag dan kunstmatig aangedikt worden ?
Eventueel volgens bovenstaande.
Verwijzend naar de titel:
Ik zou mij verder geen illusies maken alsof het terugbrengen van de ozonlaag in zijn normale dikte zoals bijvoorbeeld in de jaren '50 en daar en boven ook nog eens de temperatuur van onze aarde equivalent zou maken met deze periode. Daar is het te laat voor. Immers er zijn per decennia CO2 toename ook kettingreacties geweest met andere broeikasgassen zoals methaan uit de permafrost en via bacteriële opwarmende poelen en moerassen in warmere gebieden enz. enz.
Dus eigenlijk zou de ozonlaag super dik moeten zijn of worden om de aarde nog te redden.
Deze ozonlaag super dik maken heeft heeft een beter effect (ook financieel) in x aantal jaren, dan bijvoorbeeld in 2 keer x ,of 3 keer x aantal jaren.
De voordelen zij enorm:
Koeling atmosfeer >
Koeling Oceanen>
Meer zuurstopslag en vasthouden in oceaanwater>
Leven en algengroei flakkert op in oceanen>
Algen en micro algen produceren meer zuurstof en restzuurstof>
Zuurstofgehalte van de atmosfeer – na een kleine daling nu - neemt toe>
Ook het zuurstofgehalte op grote hoogte neemt dan weer toe>
De procedure op grote hoogte van stralingsinslag - de nodige zuurstof daar – en vervolgens de ozonontwikkeling neemt daar neemt ook weer toe>
Terug een functionele autonome ozonaanmaak!?
https://pubs.rsc.org/en/content/article ... atmosphere.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3306630/