LBO schreef:P. schreef:
Op welke manier en waarom kan de wetenschap en de patient het dan aan de schijnbare hersendoodfase toeschrijven?
Dit is eenvoudig. Ook terwijl de persoon hersendood is, gaat de rest van de wereld nog verder. Wat is gebleken is dat deze persoon dus dingen ziet en hoort in de 'echte' realiteit, die overeenkomen met het tijd waarin hij hersendood was. Denk bijvoorbeeld aan iemand die hersendood is, terwijl dokters zijn hersenen opereerden en met elkaar spraken. De patient kon na afloop o.a. exact vertellen waar dat gesprek over ging.
Dat blindgeboren mensen ook een BDE kunnen hebben lijk me niet zo vreemd. Immers ook zij projecteren alle kennis, die zij bezitten in beeldvorming om. Ondanks het gemis aan visuele kontakten met de werkelijkheid, is die beeldvorming niet veel anders dan bij normaal niet visueel gehandikapten.
Helaas is het voor zover bekend in de wetenschap, onmogelijk voor een blindgeboren persoon om de werkelijkheid visueel en accuraat waar te nemen.
Tja, de essentie van deze berekening blijft me ontgaan.
Als de lichtsnelheid 300.000 km per seconde is, dan bereikt een deeltje (bv foton) onder gunstige omstandigheden in 1 seconde een punt in de ruimte, dat 300.000 km verderop ligt. Dit houdt in, dat na een uur een afstand van ruim 1 miljard kilometer is afgelegd. Enzovoort.
Het ontgaat mij waarom de snelheid en afstand dan oneindig zou moeten zijn.
Ik vrees dat je het niet helemaal begrijpt. Het is een feit dat wanneer iets met de lichtsnelheid gaat, dan vanuit zijn perspectief de afstand gekrompen is tot 0, en het eveneens 0 seconden kost om die afstand af te leggen. Pas wanneer je het als externe waarnemer bekijkt, zie je dat het met de snelheid van 300.000km/seconde gaat. Het is een beetje moeilijk voor te stellen, maar dit is nou eenmaal wat general relativity beweert.
Wellicht is het in dit verband wel eens handig om na te gaan en uit te werken wat de ziel of geest van de mens mogelijk zou kunnen zijn.
Ik heb geen flauw idee. Je kan je sowieso al afvragen waaruit gewone materie bestaat. Je eindigt dan bij het concept van energie, maar wat energie is weet niemand.
De ziel zelf omschrijf ik liever als 'bewustzijn', omdat 'ziel' bij veel mensen zweverige beelden en negatieve associates met religies oproept.