Bartjes schreef:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het binnen een rechtsstaat niets bijzonders is dat men zich "moet plooien naar het door de overheid gehanteerde model". Om dat als een gevaarlijke benadering van "de totalitaire samenleving" te duiden raakt kant noch wal.
Om op je eigen kritiek te reageren: naar mijn mening moet de staat wel degelijk ingrijpen in de economische verhoudingen omdat dat voor een sociaal gezonde samenleving noodzakelijk is.
Anders worden de machts- en inkomensverschillen te groot, en krijg je allerhande misstanden. En dat kán ook wanneer de Nederlandse burgers op de juiste politieke partijen stemmen, en zich waar nodig ook binnen vakbonden actief tonen. Maar daar is men veelal te beroerd voor. Ik stem al jaren SP, maar de meute stemt liever rechts of op de PvdA. Bij rechts weet je wat je krijgt. En wanneer de PvdA met rechts in zee gaat weet je ook wat je krijgt, omdat de PvdA al sinds Kok een partij zonder ruggengraat is. Het probleem zit 'm niet in de democratie of de rechtsstaat, maar het ligt bij de burger zelf.
Verder schrijf je:
Een vorm van cyberanarchisme is inderdaad te bereiken, zie mijn voorbeeldje uit bericht #2. Ik heb zoiets zelf meegemaakt: een gastenboek met een moderator die niet of nauwelijks ingrijpt en één of meer trollen die talloze liederlijke en leugenachtige berichtjes post(en) onder valse namen (waaronder mijn naam). Het is vele malen makkelijker af te breken dan op te bouwen, te verzieken dan bij te dragen. Dat betekent dat in een dergelijke anarchie waarin geen paal en perk gesteld wordt de zieke geesten het laatste woord hebben. Ik ben van ellende uiteindelijk gestopt met posten in dat gastenboek. Leuk hoor! Heel hoopvol.
Beste Bartjes, sorry, maar in welke tijd leef jij? "Anders worden machts- en inkomensverschillen te groot, en krijg je allerhande misstanden." Er heersen machts- en inkomensverschilen op onze wereld zoals de mensheid nooit te voren heeft gekend! Haha. "...en krijg je allerhande misshanden." -> Lees alsjeblieft een keer het nieuws - maar dan écht nieuws, niet de troep die de corrupte media in je strot probeert te duwen; ga desnoods Russell Brand kijken, een prima, prima entertainer die aardig zoekwerk voor je doet wat betreft de misstanden op de wereld. Either way, ik vind dat je statement totaal geen realiteitswaarde heeft; we hebben nog nooit zulke massale en gruwelijke misstanden gekend zoals we nu kennen! "...En dat kán ook wanneer de Nederlandse burgers op de juiste politieke partijen stemmen" Hahah, er bestaan geen juiste politieke partijen, en hun mate van onmenselijkheid en corruptie neemt recht evenredig toe met hun macht. Jemig zeg, elke zin van je is wel finaal af te kraken, dus ik spring maar gewoon even door naar de laatste van je alinea: "Het probleem zit 'm niet in de democratie of de rechtsstaat, maar het ligt bij de burger zelf." Hahah, hier is de media vast erg blij mee! (ze kunnen hun werk blijkbaar wel goed doen) Er bestaat geen democratie, er bestaat geen rechtsstaat, en ze hebben ook nóóit bestaan! We leven in een schijndemocratie en een schijnrechtsstaat, "de burger" wordt onderdrukt en uitgebuit, gemanipuleerd, voorgelogen, etc. etc. etc. Wij leven in een systeem waar de man met het geld de man van de wet is. Maar wees niet getreurd!, de kracht van liefde en hoop is sterker en 'more profound' dan de schijnkracht van systemen.
Ow, en met cyberanarchisme doelde ik ook op veel grotere systemen dan waar jij nu aan denkt - namelijk nieuwe, "totalitaire" financiële/machtssystemen. Het is lastig om daar veel over te zeggen, want we zitten nu middenin de grote ontwikkelingen, hé? Ik plaatste het ook vooral maar als een opmerking, zelf weet ik er nog niet genoeg van.
Ik hoop dat ik niet te onwetenschappenlijk overkom met mijn tirade. Mijn statements vloeien voort uit de talloze voorbeelden die ik zie en lees, en de dingen die ik zojuist heb gezegd zijn best mainstream en worden steeds meer en meer onderkend, zeker op het vrije(?) internet. Ik heb nu niet de tijd en de zin om bij al mijn argumenten/statements het nodige bewijs te geven, maar het bewijs zou in feite neerkomen op de grote schandalen van de wereld, en de essentie die uit die schandalen te halen is, is in feite wat ik (gedeeltelijk) hierboven dus heb gezegd.