Heeft de bril van kanunnik Van der Paele op dit schilderij van Van Eyck holle of bolle glazen?
1436
Moderator: physicalattraction
Vanwege de randschaduw vermoed ik dat de bril onder een hoek op het papier staat, in de orde van 45º.Michel Uphoff schreef: Hoewel de bril bij Van Eyck vrijwel evenwijdig met het papier lijkt te lopen en vlak boven het papier gehouden wordt ..
Van Eyck heeft de schijnbare regelafstand achter de lens een merkwaardige gradiënt gegeven: rechts is hij bijna 50% groter dan links. In het echt zie je dat soms ook (foto figuur 2, bij een lens van 4 dioptrie).Jan van de Velde schreef: Als we er gelijke rasters opleggen, over de bril en ernaast, vind ik geen zichtbaar verschil in regelafstand.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt: ik zie niks als nagenoeg rechte regels, lijkt onderin de bril (onder als onderkant schilderij) iets bij elkaar te komen maar dat lijkt me eerder een effect van het feit dat het papier bol staat.jkien schreef: ↑do 26 feb 2015, 22:06 Van Eyck heeft de schijnbare regelafstand achter de lens een merkwaardige gradiënt gegeven: rechts is hij bijna 50% groter dan links. In het echt zie je dat soms ook (foto figuur 2, bij een lens van 4 dioptrie).
dat ben ik helemaal met je eens, maar noem dat beter de montuurschaduwjkien schreef: ↑do 26 feb 2015, 22:06 Vanwege de randschaduw vermoed ik dat de bril onder een hoek op het papier staat, in de orde van 45º.
Jan van de Velde schreef: Ik snap niet wat je hiermee bedoelt: ik zie niks als nagenoeg rechte regels, lijkt onderin de bril (onder als onderkant schilderij) iets bij elkaar te komen maar dat lijkt me eerder een effect van het feit dat het papier bol staat.
dat doe je volgens mij niet helemaal eerlijk [-X . Ik vind je rechtse twee strepen hoog in de regels staan, en de linkse onderstreping zou ik willen diskwalificeren als te moeilijk te onderscheiden.jkien schreef:
Het onderstaande plaatje laat mijn manier van onderstrepen zien.
Jan van de Velde schreef:dat doe je volgens mij niet helemaal eerlijk [-X . Ik vind je rechtse twee strepen hoog in de regels staan, en de linkse onderstreping zou ik willen diskwalificeren als te moeilijk te onderscheiden.
en als je dan eens gaat kijken naar de regelafstanden van de niet door de bril bedekte tekst dan lijkt het erop alsof hetzij de scribent van het boek, dan wel van Eyck, die regelafstand toch niet zo héél nauw heeft genomen.....
dat kan toch ook geen perspectiefeffect zijn.....
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik ben geen bibliofiel, maar heb eens afbeeldingen gezocht met "medieval book" : minstens 50 afbeeldingen bekeken, niet één blad gevonden waar versierde beginletters enige verandering in regelafstand veroorzaken.jkien schreef: Bij nader inzien: alleen de eerste drie regels van de pagina hebben een grote regelafstand. Dat is een aanpassing aan de drie versierde initialen waarmee de pagina begint.
Jan van de Velde schreef: Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik ben geen bibliofiel, maar heb eens afbeeldingen gezocht met "medieval book" : minstens 50 afbeeldingen bekeken, niet één blad gevonden waar versierde beginletters enige verandering in regelafstand veroorzaken.
Daar lijkt het wel op. Ik neem ook aan dat men destijds alleen ronde glazen maakte, en dan is de hoek toch groter dan ik dacht (zie cirkel). Hier een mogelijk wat beter screenshot (klik voor vergroting). Er is wel een bepaalde vervorming achter het glas zichtbaar, de hoek wijzigt. De lijnen hieronder lopen parallel:Dat kun je zien aan de schaduw van het montuur.