OpaHans
Artikelen: 0

Apparaat van Von Guericke

Bij een Kringloop vond ik een oude vacuumpomp zoals gebruikt voor experimenten op school met lage luchtdruk; het was compleet met de beroemde "Maagdenburger halve bollen" en gemaakt door Nicolson in Glasgow.
Helaas is de zuiger van de pomp vertrokken, het leer is geheel vergaan, en de constructie is ingewikkeld en mij niet duidelijk. Wie kan mij helpen?
holland

Re: Apparaat van Von Guericke

Een foto zal wellicht helpen om type pomp te benoemen. En mogelijk text en uitleg.
Michel Uphoff
Moderator

Er zijn twee boeken beschikbaar van Nicolson uit begin 60er jaren maar de inhoud ervan blijft vaag. Mogelijk worden hun wetenschappelijke en educatieve instrumenten daarin beschreven, mogelijk zelfs in detail.

Verder is er weinig te vinden. Een paar detailfoto's van de zuiger (onderdelen) het ventielmechanisme en een overzichtsfoto van de hele pomp kunnen misschien helpen.
OpaHans

Inderdaad, dat kan alleen maar helpen. Hier zijn ze dan; het hele apparaat, de zuiger met de vergane leren zuiger, en tenslotte de onderdelen van de zuiger.
Toen ik het apparaat dementeerde vielen er nog wat flintertjes leer uit; geen idee waar die thuishoorden.
Wie helpt?

Guericke 1
Guericke 1 633 keer bekeken
Guericke 2
Guericke 2 629 keer bekeken
Guericke 3
Guericke 3 634 keer bekeken
Guericke 4
Guericke 4 630 keer bekeken
Guericke 5
Guericke 5 633 keer bekeken
Sorry, het apparaat demEnteert misschien maar ik bedoelde demOnteerde.... :oops:
Michel Uphoff
Moderator

Dat stuk 'leer', is dat nu een holle buis?

Zo ja, dan denk ik dat het origineel als volgt in elkaar zat:
post-28644-0-90127500-1433594615
post-28644-0-90127500-1433594615 604 keer bekeken
Vraag is hoe je zo'n stuk leer zelf zou kunnen maken (vervormen), of welk vervangend materiaal er te bedenken is.

Zelf zou ik het proberen met een eigengemaakte zuiger uit een staf nylon o.i.d. maar daar heb je wel een draaibankje voor nodig. Ongeveer als volgt:

zuiger
zuiger 608 keer bekeken
 Als je zorgt dat de binnenkant van de omgekeerde fietspomp mooi schoon en glad is, en licht gesmeerd met vaseline oid, dan moet het wel lukken bij de juiste maatvoering.

Je zou ook zo'n 'cup' uit leer kunnen proberen te maken. Hier wordt uitgelegd hoe dat zou moeten.

Ook kan je bijvoorbeeld via Ebay aan dergelijke cups komen. Of de juiste maat voorhanden is wordt dan wel even zoeken. Google eens op leather cup pump.

Mooi toestel! De moeite van het restaureren waard.
Yvan_be

Dat is een gewone lederen afdichting, die u redelijk makkelijk zou moeten kunnen vinden.
Desnoods kan u ze op maat laten maken. Dat kost wel wat, maar nu ook geen fortuin.
Ik weet niet van waar u ongeveer bent, maar voor zo'n dingen kan u o.m. beroep doen op Peleman in Leuven (http://www.pelemanbvba.be/).
Of als u toevallig iemand kent, die iemand kent, die nog ergens een zadelmaker weet zitten (uitstervend beroep, helaas)... Bel eens een paar manèges.
OpaHans

Nee, zo gewoon is die afdichting niet! Waarom zitten er dan die twee gaatjes in het middendeel, en het gaatje in het linkerdeel?
Een gewone (fietspomp)zuiger kan ik zonder probleem zelf maken: gat in een stukje hardhout boren van de binnenmaat van het pomplichaam, stukje leer een dag in de week leggen, daarna met een houten stempel in het gat drukken en daarna rond bijsnijden.
Maar naar mijn gevoel ontbreekt er nog iets: die gaatjes hè. :mrgreen:
Michel Uphoff
Moderator

Op de foto's is het belangrijkste niet te zien; die twee boorgaten in het rechterdeel, lopen die door of zijn ze blind?
In het laatste het geval, waarvan ik uitging, worden ze m.i. alleen gebruikt voor een moerloper om het onderdeel strak aan te kunnen draaien aan zowel de zuigerstang als het linkerdeel, en werkt de zuiger als de omgekeerde fietspomp.
[attachment=18956:post-28644-0-02941700-1433590094.jpg]
Het nut van het doorlopende (ten minste, dat neem ik nu van je aan) gaatje in het linkerdeel is dan niet helder, misschien voor toevoegen/afvoeren van overtollig vet voor het leer, maar dat zou dan door de schroefdraad geperst moeten worden. Niet waarschijnlijk.

Lopen de gaatjes echter door, zodat voor en achterzijde van de zuiger nu in open verbinding met elkaar staan, dan moet iets dat diende als een klepje in de zuiger gezeten hebben. Waarschijnlijk zo:

post-28644-0-90127500-1433594615
post-28644-0-90127500-1433594615 604 keer bekeken

Een plaatje rubber als klepje zou dan waarschijnlijk kunnen volstaan, bijvoorbeeld een stukje binnenband. Is dat niet vlak, doe dan de wat bolle zijde naar het gaatje links. Is het contactoppervlak van dat linkerdeel mooi vlak, dan zou ook een vlak plaatje blik of latoenkoper kunnen dienen. Voor de vorm kan je aan een driehoek denken, zodat een van de twee afvoergaten altijd vrij is.

Lopen de gaatjes door/is er een open verbinding?
Zijn verder alle onderdelen van het zuigermechanisme in beeld gebracht?

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”