Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Drie kwart lege schijf wordt toch als vol gezien.

Als 2 total verschillende externe schijven hetzelfde probleem vertonen, dan is het waarschijnlijk dat het probleem in de computer zit.

Probeer andere USB aansluitingen.
Als je een desktop hebt, zet toetsenbord en muis op andere USB's en probeer de vrijgekomen USB's voor de externe schijven.
Benm

Misschien ben ik wat ouderwets, maar probeer jij bestanden van groter dan 4 gigabyte te kopieren naar iets dat een fat32 filesysteem heeft? Dat kun je ook in dat properties scherm zien, naast file system (bestandssysteem)
Daar dacht ik ook nog even aan, maar het lijkt me sterk dat zowel windows als ubuntu precies dezelfde, verkeerde, foutmelding geven. Die usb stick zal vast fat32 zijn, externe drive zal zijn hoe je hem zelf geformatteerd hebt.
Victory through technology
317070

tempelier schreef: Als ik ze bekijk zijn ze nog voor driekwart leeg maar wil ik het er wat bij zetten dat komt de melding ""te weinig ruimte!!!"

Het gebeurt zowel onder Windows als Ubuntu en ook nog eens op verschillende computers,
dus zal er iets met die externe geheugens zijn.

Maar vinden doe ik niets.
Die foutboodschap kon je ook krijgen als er inderdaad iets mis is met de schijf. Is het zo een schijf die een dubbele usb-voeding nodig heeft? Anders moet je die zeker allebei aansluiten.
Afbeelding

Anders kun je in linux ook eens proberen om trager te kopiëren, kijken of dat wel werkt:
rsync -av --bwlimit=100 /foo /bar
om aan een snelheid van 100kb/s te kopiëren.

Nu, mij klinkt het ook heel erg alsof iemand de schijf op 1,5TB heeft geformateerd, terwijl hij er eigenlijk maar 382GB heeft.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Benm

Zou hem even openmaken, misschien is het er zo eentje:

https://www.jitbit.com/alexblog/198-chinese-magical-hard-drive/
317070

Benm schreef: Zou hem even openmaken, misschien is het er zo eentje:

https://www.jitbit.com/alexblog/198-chinese-magical-hard-drive/
Dat zou ik niet doen. Die Chinese dingen zouden nooit een "out of memory" geven. Volgens mij is de schijf gewoon verkeerd geformateerd.

Edit: blijkbaar geeft windows die fout tegenwoordig bij veel problemen: http://superuser.com/questions/839623/windows-8-1-error-not-enough-memory-to-move-a-file
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
tempelier

Michel Uphoff schreef: Ok, dat vermindert de kans op fake capaciteiten drastisch.

Heb je al naar dat system restore gekeken? En wat geeft schijfbeheer weer?
Yep
Die melden geen bijzonderheden.
Benm schreef: De kans op zulke fakes is bij nederlandse computerwinkels die een fysiek pand hebben erg klein - het kan natuurlijk voorkomen dat zij onwetend zijn belazerd door leveranciers, maar dat is echt zeldzaam.

Wat vooral vreemd is, is dat je 2 compleet verschillende media (een 64 gb flash stick en een 1.5 TB harddrive) beide niet tot volle capaciteit kunt vullen. Als je de ruimte op je systeem hebt zou ik eens proberen de inhoud van de 64 gb stick te back-uppen op je normale harddisk en het ding opnieuw te formatteren.

Helpt dat niet, ga dan terug naar de verkoper! Verbatim geeft op producten als sd kaartjes en usb sticks een 'limited lifetime warrantee': Als blijkt dat het defect in het product zit dan krijg je het kostenloos vervangen, ook al is de aankoop een paar jaar geleden. Je verkoper behoort hiervan te weten.

Mocht de fout toch aan jouw kant liggen is er niet zoveel loos - een goede detailhandel zal best bereid te zijn om te testen of het mogelijk is een stick van 64 gb vol te schrijven en die data weer terug te halen.
Ik heb ruimte zat ook op ander externe schijven.
Wist trouwens niets dat je zo'n stick kunt formateren.
Ik ga dat vanmiddag eens proberen.
Fuzzwood schreef: Misschien ben ik wat ouderwets, maar probeer jij bestanden van groter dan 4 gigabyte te kopieren naar iets dat een fat32 filesysteem heeft? Dat kun je ook in dat properties scherm zien, naast file system (bestandssysteem)
Dat kan ik wel uitproberen.
Pinokkio schreef: Als 2 total verschillende externe schijven hetzelfde probleem vertonen, dan is het waarschijnlijk dat het probleem in de computer zit.

Probeer andere USB aansluitingen.
Als je een desktop hebt, zet toetsenbord en muis op andere USB's en probeer de vrijgekomen USB's voor de externe schijven.
Het probleem treed ook op bij andere computers, dus dat kan het niet zijn.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
tempelier

Fuzzwood schreef: Misschien ben ik wat ouderwets, maar probeer jij bestanden van groter dan 4 gigabyte te kopieren naar iets dat een fat32 filesysteem heeft? Dat kun je ook in dat properties scherm zien, naast file system (bestandssysteem)
Ouderwets misschien, maar het is het wel kennelijk.

Dat ik het vroeger niet had komt dat ik nooit zulke files had,
maar nu ik hele VHS-video banden rechtstreeks rip op mijn laptop treedt het op omdat deze bestanden nogal groot zijn.

Reuze bedankt hoor.

=========================

En natuurlijk ook alle andere die me tips gegeven hebben, reuze bedankt.
Benm

Ah, dus toch! Overigens wel slecht dat twee OS'en de verkeerde foutmelding geven in deze situatie. Iets als teracopy geeft je een waarschuwing als je probeert 4 gb+ bestanden naar een fat32 systeem te kopieren, maar windows zelf heeft blijkbaar geen idee.

Die externe harddisk kun je NTFS formatteren om dergelijk grote bestanden op te kunnen slaan. Voor flash usb sticks zou ik dat overigens niet direct aanraden: hoewel er niet direct een goede reden voor is heb ik in de praktijk gemerkt dat het voor proberen zorgt, zo van het ene op het andere moment alle inhoud verdwenen.
tempelier

Dat formatteren is niet echt nodig.
Deze Giga bestanden worden achteraf door me bewerkt en in stukken geknipt.
Dat achteraf moet nu dus vooraf worden of ik moet eren andere tijdelijke opslag gebruiken.

Het belangrijkste is dat ik weet dat de schijven niet echt defect zijn maar de grootte van een bestand is gelimiteerd.

PS.
Had zo iets al eens eerder gehad met te veel files in de hoofddirectie.
Moet je maar net weten dat dat aantal onder DOS een limiet heeft. (ook hier kreeg ik een misleidende fout melding)
Een collega van me wist dat gelukkig wel.
Benm

Ooit had je dat wel inderdaad, bij fat16 en voorgangers. Overigens bestaat die limiet nog steeds, maar is ie bij fat32 zo groot dat je er niet snel tegenaan zult lopen (paar hondernd miljoen bestanden op een disk).

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”