Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
JanMeut
Artikelen: 0
Berichten: 2.116
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 12:56

Re: Fileprobleem

Technisch is dit zonder meer te realiseren. Maar de vraag is hoe de mensen er mee omgaan. Kan je iemand 5 minuten voor een rood verkeerslicht laten wachten als hij of zij zijn of haar woonwijk uit rijdt terwijl dat daar ter plaatste volstrekt zinloos is, zelfs als ze zich er van bewust zijn dat het gebeurt om daarna een vlotte doorstroming te krijgen ?  

Helaas: ik denk het niet.


Ook de matrixborden zijn o.a. om deze reden geplaatst, deze worden massaal genegeerd. Om die reden geloof ik hier niet zo in een technische oplossing. Als je de snelheid buiten de bestuurder om zou kunnen manipuleren kom je mogelijk een stap verder, maar zoiets hebben we al: trein.
β-Damascenon en maneschijn
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Fileprobleem

JanMeut schreef:
Technisch is dit zonder meer te realiseren. Maar de vraag is hoe de mensen er mee omgaan. Kan je iemand 5 minuten voor een rood verkeerslicht laten wachten als hij of zij zijn of haar woonwijk uit rijdt terwijl dat daar ter plaatste volstrekt zinloos is, zelfs als ze zich er van bewust zijn dat het gebeurt om daarna een vlotte doorstroming te krijgen ?  

Helaas: ik denk het niet.


Ook de matrixborden zijn o.a. om deze reden geplaatst, deze worden massaal genegeerd. Om die reden geloof ik hier niet zo in een technische oplossing. Als je de snelheid buiten de bestuurder om zou kunnen manipuleren kom je mogelijk een stap verder, maar zoiets hebben we al: trein.


Of een kastje in de auto dat de snelheid automatisch aanpast én zorgt dat je niet door een rood verkeerslicht rijdt. Die kastjes bestaan al en worden hier en daar al gebruikt om de maximum snelheid te handhaven.
Gebruikersavatar
JanMeut
Artikelen: 0
Berichten: 2.116
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 12:56

Re: Fileprobleem

Of een kastje in de auto dat de snelheid automatisch aanpast én zorgt dat je niet door een rood verkeerslicht rijdt. Die kastjes bestaan al en worden hier en daar al gebruikt om de maximum snelheid te handhaven.
Zoals gezegd: die hebben we al: de trein.

Mogelijk dat dit op termijn ook in auto's toegepast gaat worden, maar je moet dan een boel keuzevrijheid inleveren.

Waar worden deze kastjes in de praktijk gebruikt? Je zal een flink deel van de auto's moeten uitvoeren met zo'n systeem om enig resultaat te krijgen.
β-Damascenon en maneschijn
Gebruikersavatar
Lutetia
Artikelen: 0
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 20:42

Re: Fileprobleem

Volgens mij was het ergens in Zeeland. Een of twee jaar geleden is daar bij wijze van proef dit systeem ingevoerd en voorzover mij bekend loopt die proef nog steeds.

En het is niet hetzelfde als de trein.

Een oud gezegde zegt immers: de trein brengt ons van een plaats waar we niet zijn naar een plaats waar we niet wezen moeten.

Een auto mét kastje blijft een individuele vorm van vervoer, het kastje en systeem zoals beschreven zorgen er voor dat de infrastructuur echter veel optimaler gebruikt wordt dan nu het geval is en waardoor het misschien mogelijk is om de files grotendeels op te lossen zonder dat er twee keer zoveel asfalt nodig is als nu.
Vooruitgang
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Fileprobleem

Burgers denken mee over de oplossing van het schrijnende fileprobleem

Het fileprobleem in Nederland wordt, ondanks de grote inspanningen van meerdere generaties ministers, allengs groter. De Denktank Nederland Fileland heeft zich tot doel gesteld bij te dragen aan een structurele oplossing van de fileproblematiek in Nederland. Medio oktober zal zij een twingtal aanbevelingen aanbieden aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.

De Denktank Nederland Fileland is in feite een exponent van de zichzelf organiserende samenleving: het is een initiatief genomen door burgers voor burgers, zonder enige vorm van overheidsbemoeienis, laat staan overheidssteun. Het bestaat uit een binnenring van experts die zich vanuit diverse invalshoeken reeds jaren met het verschijnsel file bezighouden en een buitenring van burgers die zich de afgelopen maanden spontaan hebben aangemeld, nadat daartoe een oproep was geplaatst in een aantal landelijke dagbladen. Deze buitenring bestaat inmiddels uit zo'n 350 personen. Naast intensief contact via het internet (er hebben reeds 3 gemodereerde chatsessies plaatsgevonden tussen de binnen- en buitenring), zal begin oktober een plenaire discussiebijeenkomst plaatsvinden in het Turfschip te Breda.

Meedenken en meepraten kan nog steeds! Meer informatie over de Denktank Nederland Fileland is te vinden op http://www.nederlandfileland.nl

Met vriendelijke groet, mede namens de honderden Nederlanders die u al voorgingen,

Dr. ir. F.R. de Wit

Voorzitter Denktank Nederland Fileland
Ronny
Artikelen: 0
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 22:08

Re: Fileprobleem

is het filleprobleem niet vooral een structureel probleem dat we al jaren ontwijken en pas nu de gevolgen van zien.

Waarom anders zouden al die mensen massaal iedere morgen die gekte in trekken?

Er moeten dus structurele oplossingen voor komen waarvan mogelijkheid om dicht tegen je bedrijf te gaan wonen prioritair is. De mensen zijn de luxe van de auto véél te gewoon maar dat kan niet blijven duren.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Fileprobleem

Als je probeert een woontoren te bouwen op een industrieterrein bekom je de gemeenten en provincie tegen.

Men mag niet bouwen op gebied dat bestemd is voor industrie....

Dus bij je werk gaan wonen is in Nederland verboden verklaart.

Men mag je grootouders bij een boerderij laten wonen maar niet het personeel...

Dus het fileprobleem wordt door de overheid tendele zelf gecreeerd.

Een openbaarvervoernetwerk moet aansluitend werken en niet om het uur rijden.

Het efficient maken van een vervoersnetwerk is mogelijk maar daar is samenwerking voor nodig.

Tijdens de spits kan men ook het vrachtverkeer verbieden, ze moeten toch aan de rijdtijdenwet houden....

Laat ze naderhand 90 km per uur rijden voor die trucks die dan nog veilig zijn.
Alexander Hartmans
Artikelen: 0
Berichten: 1.286
Lid geworden op: vr 21 jan 2005, 11:11

Re: Fileprobleem

Een andere, of als aanvulling ter bestrijding van files is namelijk het inbouwen van snelheidbegrenzers. De techniek bestaat al. Gebieden waar 30, 50 km p/u binnen de bebouwde kom en 80, 100 km p/u voor provinciale en snelwegen. Door het automatisch instellen van snelheden wordt het verkeer collectief geregelt, dus opstoppingen wordt dus voorkomen, behalve door bepaalde invloeden die voor files kunnen zorgen, zoals technisch mankementen en/of weersinvloeden.

Ook is het blokrijden een een slim fenomeen die de laatste tijd wordt gebruikt. Blokrijden gaat als volgt: een of meerdere politievoertuigen rijden op plaatsen waarvan men van tevoren weet dat het voor file kan zorgen, rijden zij in het midden van de doorgetrokken of onderbroken strepen van de weg en kiezen bij voorbeeld voor een bepaalde snelheid (50 of 70 km p/u). Het verkeer dat achter de politievoertuigen rijden passen zich automatisch aan en een vlotte doorstroming is het gevolg.
Gebruikersavatar
Lutetia
Artikelen: 0
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 02 sep 2005, 20:42

Re: Fileprobleem

De beste oplossing is, het klinkt misschien gek, er helemaal niets aan te doen. Laat de files maar langer en langer worden. Vooral géén maatregelen als spitstroken, blokrijden e.d.

Gevolg: thuiswerken wordt steeds meer een interessantere optie, alsmede het openbaar vervoer. Dat laatste wordt nu niet gekozen omdat de reistijden met het OV ondanks alle files meestal langer zijn dan die met de auto.

Thuiswerken kan tegenwoordig vrij makkelijk voor een hele grote groep administratief personeel.

Als je eens om je heen kijkt, zal je zien dat juist die mensen die al heel lang met files te maken hebben gehad op een gegeven moment besluiten om 's ochtends gewoon thuis te werken en 's middags een uurtje eerder weer naar huis te gaan om daar verder te werken.

Problemen hebben altijd één dezelfde eigenschap: ze lossen zich vanzelf op :-)
Vooruitgang

Terug naar “Politicologie en Economie”