Ik had onlangs een HDMI splitter nodig.
Ik heb zo'n spitter gekocht (doet het goed trouwens).
Maar ze blijken alleen via internet winkels te krijgen te zijn.
Aan gewone winkels wordt gewoonweg niet geleverd.
Dat is me bij andere producten ook al opgevallen.
Vraag me af hoe dat juridisch in elkaar zit.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Je bent niet verplicht om je producten aan iedereen te leveren, dat sowieso. Maar aan de andere kant van het verhaal zit er op kleine kabeltjes, connectortjes en verloopjes te weinig marge, te weinig omzetsnelheid en teveel variatie om dat in een fysieke winkel te leggen en te concurreren met webshops.
Als fysieke winkel moet je schapruimte maken, voorraad aanhouden, advies geven over welk ding nou het beste is, etc. Als webshop heb je van een paar hardlopers een kleine voorraad en die voorraad kun je heel efficiënt kwijt in een magazijn. Van de rest houd je 1of 2 stuks op voorraad en zodra die verkocht zijn bestel je weer. Levertijd op 3-5 werkdagen oid en iedereen is nog tevreden. Dat kun je als Harense Smit oid gewoon niet meer tegenop.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Het is niet dat de winkels waar ik meestal koop ze niet wilden leveren,
ze mogen die dingen kennelijk niet inkopen bij importeurs en fabrikanten.
Maar kennelijk kunnen die laatste weigeren om niet iedere zaak te leveren.
Ik dacht dat dat eigenlijk niet mocht, maar dat is kennelijk niet zo.
Wel vreemd in een maatschappij die prat gaat op de vrije concurrentie.
PS.
Ik heb het nu gekocht in een dorp verderop bij een shop van een online-bedrijf,
ze lagen daar gewoon op de plank.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Vrije concurrentie betekent dus ook dat het vrij staat om niet te leveren. Ik weet dat dat wel eens voorkomt bij winkels waarvan de importeur of fabrikant weet dat ze (ver) onder de adviesprijs duiken. Die winkels krijgen dan ook niks meer.
In principe is er gewoon vrijheid van contract - dwz je mag wel of geen zaken doen met wie je wilt.
Te lage consumentenprijs is meestal een reden om niet te leveren aan webwinkels, maar in dit geval lijkt de keuze andersom gemaakt te zijn. Geen idee voor een mogelijke motivatie daarachter, maar anderzijds kan een bakstenen winkel ze natuurlijk gewoon online bestellen en voor een iets hoger bedrag in het schap steken.
Strict genomen is dat ook zo - een producent mag een retailer niet dwingen om een bepaalde prijs aan de consument te rekenen.
Anderzijds mag een producten er wel voor kiezen zijn producten zijn producten alleen via zijn eigen retailketens te verkopen. Voorbeeld van zoiets zijn H&M producten die bij alle filialen even duur zijn, en nergens anders te koop zijn omdat de producten niet levert aan side channels.
Iets soortgelijks zie je met nieuwe auto's die alleen via de merkdealer worden verkocht. Bij de aankoop van een nieuw exemplaar heb je simpelweg geen andere optie dan via een merkdealer te gaan, al hebben die geen stricte prijsbinding (ze mogen zelf kortingen verlenen, arbitrair hoge inruilwaardes bieden etc).
In de praktijk komt het dus effectief wel voor, maar is het strict genomen geen verticale prijsbinding omdat de leverancier niet -eist- dat de retailer een bepaalde prijs vraagt. Dat alle retailers de aanbevolen consumentenprijs overnemen is niet zoveel aan te doen.