wim600008149
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] Zwaartekracht

"De bron van zwaartekracht"? Wat versta je hieronder? Iets wetenschappelijks, of iets quasifilosofisch? Zwaartekracht is te schrijven als een kromming van ruimte-tijd, dat lijkt mij jouw bron van zwaartekracht. Beter dan dat wordt het niet, vrees ik. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom er uberhaupt iets is als zwaartekracht, maar om zoiets te beantwoorden moet je denk ik eerst begrijpen hoe de algemene rel.theorie inmekaar steekt. Da's een beginnetje.
Kijk eens naar het derde bericht van onze geliefde moderator Bart in deze draad. Hij biedt je de Nobelprijs aan als je de werkelijke verklaring voor de zwaartekracht vindt. Zou hij dit risico nemen als hij niet zeker was van het feit dat wij die werkelijke bron tot nu toe nog steeds niet kennen? :?:

Het gaat hem inderdaad om, zoals je zelf heel goed uitdrukt, het waarom van de zaak. Ik ben er van overtuigd dat hier ook een verklaring voor moet zijn, alleen heeft men deze tot nu toe nog niet gevonden (misschien zal men ze ook nooit vinden...). :shock:

Kromming van ruimte-tijd is voor mij eerder een gevolg van de zwaartekracht. (waar geen gravitatieveld is, is immers geen kromming, toch?) Ik lees immers zo vaak in allerlei boeken zinnen als "De zwaartekracht veroorzaakt een kromming van de ruimte-tijd".

No offence, maar volgens mij draai je oorzaak en gevolg om, als je stelt dat de kromming zelf de bron van de zwaartekracht is.

De ART beschrijft de zwaartekracht, en verklaart de verschijnselen die er mee gepaard gaan, maar het werkelijke "waarom" ben ik persoonlijk nog niet tegen gekomen... ;)
Anonymous

Anonymous schreef:"De bron van zwaartekracht"? Wat versta je hieronder? Iets wetenschappelijks, of iets quasifilosofisch? Zwaartekracht is te schrijven als een kromming van ruimte-tijd, dat lijkt mij jouw bron van zwaartekracht. Beter dan dat wordt het niet, vrees ik. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom er uberhaupt iets is als zwaartekracht, maar om zoiets te beantwoorden moet je denk ik eerst begrijpen hoe de algemene rel.theorie inmekaar steekt. Da's een beginnetje.
Kijk eens naar het derde bericht van onze geliefde moderator Bart in deze draad. Hij biedt je de Nobelprijs aan als je de werkelijke verklaring voor de zwaartekracht vindt. Zou hij dit risico nemen als hij niet zeker was van het feit dat wij die werkelijke bron tot nu toe nog steeds niet kennen? :shock:
Dat vind ik vreemd. Na een vak algemene relativiteitstheorie, en wat quantumvelden, heb ik toch wel een aardig idee wat zwaartekracht inhoudt. Ik snap dan ook niet waarop gedoelt wordt; "de werkelijke verklaring". We hebben het hier toch over wetenschappelijke modellen, en niet over filosofie? Er bestaat niet zoiets als "werkelijke verklaringen", er zijn alleen modellen die tot theorieen kunnen worden gepromoveerd. En zover ik weet is zwaartekracht een ruimte-tijd kromming. Wat wil je er dan nog meer van maken? Of doel je nou op een beschrijving van alle 4 krachten tesamen, zoiets als snaartheorie?
Kromming van ruimte-tijd is voor mij eerder een gevolg van de zwaartekracht.  (waar geen gravitatieveld is, is immers geen kromming, toch?)  Ik lees immers zo vaak in allerlei boeken zinnen als "De zwaartekracht veroorzaakt een kromming van de ruimte-tijd".

No offence, maar volgens mij draai je oorzaak en gevolg om, als je stelt dat de kromming zelf de bron van de zwaartekracht is.
Nee, energie en massa kromt de ruimte-tijd, en dat zien wij als zwaartekracht. Zwaartekracht is in die zin ook helemaal geen "kracht", je kunt er zelfs amper een energie-momentum tensor voor opstellen ( dwz, voor een zwaartekrachtsveld dan). Door een geschikte EM tensor op te stellen, en de aanname dat deeltjes bepaalde paden in geometrische ruimtes beschrijven, kunnen we de banen van deeltjes voorspellen. Dat noem ik zwaartekracht. Als iemand meent dat er een betere verklaring is, dan ben ik wel benieuwd. Het doet me een beetje denken aan de wazige uitspraak "tijd bestaat niet". Ook zo'n dooddoener.

Maar misschien zit ik er gruwelijk naast.
Phillip

beste gast, waarom probeer jij eens niet, een tekening -plaatje- te sketsen?

mijn leerkracht zei altijd:'een tekeningetje kan soms duizende woorden bevatten'

want over 'zwaartekracht' is er geen unanieme overeenkomst!

Newton zegt dit....

Einstein zegt dat....

Planck /Shrodinger hebben dan weer een andere visie...

en het strafste van al= 'ze hebben allemaal ergens gelijk, maar er is geen consensus!

genoeg stof om te discussiëren :wink:

al moet ik doodvallen: op een dag zal de mensheid een model maken over gravitatie; hoe graviton zich gedraag met de anderen -elektron en kern-

PS: iedereen neemt het model van Borh ook als 'de' waarheid.

-hoe dat de elektron draait op een eclips schil, rond de atoom-

(maar tot nu toe -zelfs met de strafste microscoop- geef het nog niemand in werkelijkheid "gezien")

----
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Anonymous

Phillip schreef:beste gast, waarom probeer jij eens niet, een tekening -plaatje- te sketsen?

mijn leerkracht zei altijd:'een tekeningetje kan soms duizende woorden bevatten'

want over 'zwaartekracht' is er geen unanieme overeenkomst!

Newton zegt dit....

Einstein zegt dat....

Planck /Shrodinger hebben dan weer een andere visie...

en het strafste van al= 'ze hebben allemaal ergens gelijk, maar er is geen consensus!  

genoeg stof om te discussiëren :wink:  

al moet ik doodvallen: op een dag zal de mensheid een model maken over gravitatie; hoe graviton zich gedraag met de anderen -elektron en kern-

PS: iedereen neemt het model van Borh ook als 'de' waarheid.

-hoe dat de elektron draait op een eclips schil, rond de atoom-

(maar tot nu toe -zelfs met de strafste microscoop- geef het nog niemand in werkelijkheid "gezien")

----
Geen enkele zelfrespecterende wetenschapper neemt een model als "de waarheid", en mochten mensen dat wel doen, dan zijn het in mijn ogen geen wetenschappers maar prutsers die hoognodig wat wetenschapsfilosofie moeten doornemen.

Jij stelt dat Newton en Einstein andere opvattingen hebben over zwaartekracht. Dat is waar; Einsteins kijk is vollediger. Maar misschien ken je het idee van perturbatie wel, dat je de zwakke potentiaallimiet in de algemene rel.theorie neemt ( en een statische potentiaal etc ) Dan krijg je keurig netjes de vergelijking van Newton eruit. Dit gebruik je om de evenredigheidsfactor tussen de Einsteintensor en de EM tensor vast te stellen ( 8*pi*G/c4, dacht ik) . Op exact dezelfde manier kun je in de speciale rel.theorie een reeksontwikkeling van de kinetische energie maken: Ek=(y-1)mc2=1/2mv2+...... , en dit voorspelt dat voor v/c<<1 de kinetische energie gegeven wordt door Ek=1/2 mv2 .

Dan zeg je dat Planck en Schrodinger weer een andere visie hebben. Ik geloof niet dat zij een compleet andere visie op zwaartekracht hadden dan Einstein. Sterker nog, het meest populaire alternatief, de Brans-Dicke theorie, kent veel overeenkomsten met de algemene relativiteitstheorie, alleen handelt zij over scalaire velden. Ik geloof stellig dat Planck en Schrodinger ook de schoonheid van de algemene rel.theorie inzagen, en zeker geen "andere opvattingen erover hadden". Misschien interne discussies, maar dat is alleen maar mooi; zo ondergaat een theorie vooruitgang.

Dat tekeningetje is in mijn ogen zinloos. Het gaat hier over mathematische fysica. Tekenen doe je op de kleuterschool. Ik snap dan ook niet hoe je kunt stellen dat er "geen unanieme overeenkomst is". Maar misschien kun je wat alternatieven, naast de Brans-Dicke theorie, es aankaarten? Want ik wordt dan wel bijzonder nieuwsgierig. Daarbij zou je es naar de experimentele bevestigingen moeten kijken van de ART. Je staat verbaasd.

En tja, wat is nou precies dat graviton? Het vloeit voort uit het padintegraalformalisme dat krachten via deeltjesuitwisseling kan worden beschreven. Hiermee kun je oa de 1/r potentiaal van Newton en Coulomb mee verklaren met het feit dat deze fotonen massaloos zijn, dus waarom niet de algemene rel.theorie? Stel es een propagator op voor het graviton, neem aan dat zwaartekracht aantrekkend is, en na wat gereken zie je dat het graviton spin 2 moet hebben. Daarbij moet je alleen eerst wel het graviton als een massief foton zien. Dat kun je later rechttrekken. Dat is, zover ik weet, een argument voor het bestaan van zoiets als een graviton. En een bijzonder aardig argument, als je het mij vraagt. Met alle respect, maar uit je post kan ik opmaken dat je niet zo goed weet hoe de fysische wereld over de ART en zwaartekracht denkt.
Phillip

beste gast,

eerst en vooral moet ik eerlijk bekenen dat u enorm véél dingen weet.

waar ik met moeite erbij kan... (helaas voor mij)

---

mocht u - als je wilt uiteraard- hier registreren, dan ben ik overtuigd dat er veel andere mensen uw tekst graag zullen lezen :wink:

toch nog één ding:
Dat tekeningetje is in mijn ogen zinloos
met respect... maar soms is het wil handig als illustratie om het gedachtegoed nog meer te verduidelijken/ te versterken.

(maar da's een off-topic :wink: )
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
haushofer

Phillip schreef:beste gast,

eerst en vooral moet ik eerlijk bekenen dat u enorm véél dingen weet.

waar ik met moeite erbij kan... (helaas voor mij)

---

mocht u - als je wilt uiteraard- hier registreren, dan ben ik overtuigd dat er veel andere mensen uw tekst graag zullen lezen :wink:  

toch nog één ding:
Dat tekeningetje is in mijn ogen zinloos
met respect... maar soms is het wil handig als illustratie om het gedachtegoed nog meer te verduidelijken/ te versterken.

(maar da's een off-topic :wink: )
Dank je, maar het is mn studie, dus dan mag het ook wel :shock:

Ik sta hier al wat langer geregistreerd, maar antwoorde niet zo gek vaak dus had ik ook geen zin om me in te loggen.

Tja, tekeningetjes zijn wel aardig voor sommige problemen, bijvoorbeeld mechanica, maar als je het over ART gaat hebben, dan kun je alleen nog aardige analogieen bedenken. Het "rubbersheet"idee is daar een erg bekend voorbeeld van. Wil je echter wat dieper in de stof gaan graven, dan heb je wiskundige nodig. Het feit dat de ART 4-dimensionaal wordt geformuleerd, laat wel zien dat het lastig tekenen is met dergelijke theorien ;)
Ronny

wim600008149 schreef:
Anonymous schreef:
Men weet prima hoe de zwaartekracht werkt, je hebt toch de algemene rel.theorie?
Antoon bedoelt gewoon dat men tot nu toe nog altijd niet weet waaruit de zwaartekracht eigenlijk voortspruit, met andere woorden, de verklaring voor de "bron" van de zwaartekracht.

De dag dat men dat zal kunnen verklaren,

zal de dag van één van de grootste ontdekkingen uit de geschiedenis van de fysica zijn, denk ik... :shock:
"De bron van zwaartekracht"? Wat versta je hieronder? Iets wetenschappelijks, of iets quasifilosofisch? Zwaartekracht is te schrijven als een kromming van ruimte-tijd, dat lijkt mij jouw bron van zwaartekracht. Beter dan dat wordt het niet, vrees ik. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom er uberhaupt iets is als zwaartekracht, maar om zoiets te beantwoorden moet je denk ik eerst begrijpen hoe de algemene rel.theorie inmekaar steekt. Da's een beginnetje.
Dit is weer een parel van (de beperkingen van) het menselijk denken. Er is voor alles een oorzaak en gevolg en een oorzakelijk verband. De mens moet voor alles een verklaring vinden. Was het niet Newton (of wie?) die bedacht dat de appel als DOEL had naar beneden te vallen? Daarmee was alles verklaart. Sindsdien zijn we er niet op vooruitgegaan.

Wat ik mij afvraag, kan je (volgens de relativiteitstheorie) in de tijd reizen? Of mogen we er van uit gaan dat de tijd synchroon verloopt doorheen het heelal. Ik denk dat het antwoord is dat tijd variabel verloopt maar kan dat wel? Is het niet de perceptie die variabel is?
Antoon

Nee je kan niet in de tijdreizen volgens de speciale relativiteits theorie.

Of je defineert tijd reizen anders.

Het is zo dat je de tijd tenopzichte van een ander dan rekken. maar je kan niet terug lopen.

Er is een kwantum model ontwikkeld waar het wel mogelijk is.
Phillip

Wat ik mij afvraag, kan je (volgens de relativiteitstheorie) in de tijd reizen?
zie ander topic :wink:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=13887

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=10380

------
Het feit dat de ART 4-dimensionaal wordt geformuleerd, laat wel zien dat het lastig tekenen is met dergelijke theorien
daar heb je volledig 'een punt in':

wij zijn het gewoon om drie demensionaal te teken.

dus is het idd moeilijk om adhv een plaatje te verduidelijken

toegegeven van mij :wink:

maar u heeft het over wiskunde... (intersant)

bestaat er een wiskunde verklaring/formule... enz. of moet dat nog uitgepluisd worden???

zou er in de toekomst een 'test machine' -ik zeg maar wat- bestaan, die de zwaartekracht 'lijnen' zou zijn???

ik bedoel, magnetische veldlijnen zie je ook niet, maar gooi eens een beetjes metaal stof rond de magneet, dan zal je wil de veldlijnen zien

begrijp je wat ik wil zeggen?

een machine die die zwaartekracht lijnen kan zien of waarnemen...

-of ben ik nu weer aan het zwaansen... :shock:
Jan van de Velde
Moderator

Ik weet niet of de volgende vraag niet in een nieuw onderwerp thuishoort, maar

-omdat op deze draad veel mensen hebben gediscussieerd die zo te zien veel over zwaartekracht weten,

-en omdat deze draad toch al een tijdje stilstaat zodat mijn vraag de discussie niet meer in de weg zal zitten,

stel ik hem toch maar hier

De aarde is geen perfecte bol: ze is aan de polen wat afgeplat (kleiner dan gemiddelde straal), en op de evenaar wat uitgedijd.

Zonder hierover ooit diep nagedacht te hebben meende ik dat ik DUS op de polen een geringere (verticaal naar het aardmiddelpunt gerichte) zwaartekracht zou ondervinden dan op de evenaar, omdat er minder aardmassa zich recht onder mij bevindt.

Ik begrijp uit deze draad en andere sites dat ik het mis heb, het is omgekeerd.

Zwaartekracht (Fz) wordt gesteld omgekeerd evenredig te zijn met het kwadraat van de afstand (R^2) tussen de massamiddelpunten van de twee lichamen. Omdat die afstand op de (afgeplatte) pool kleiner is, is de zwaartekracht groter (op de pool g=9,82 m/s2, evenaar 9,79 of zoiets).

Dus nu mijn (kennelijk schijnbare) paradox:

Als ik de aarde zie als een zak vol kiezelsteentjes, dan kan ik in principe de zwaartekracht uitrekenen die ik ondervindt van elk kiezeltje apart. Een kiezeltje op 10 m recht onder mij zal mij veel harder naar het centrum van de aarde trekken dan zo'n zelfde kiezeltje op 10 m naast mij aan de oppervlakte, resultante Fverticaal= Fz. sina.

Plat nu de zak met kiezels fors af: De massa van de zak blijft gelijk, mijn massa blijft gelijk, als ik op die pool sta kom ik zeer dicht bij het massamiddelpunt van mijn platte aarde, volgens de officiële theorie is R^2 nu zeer klein, en daarmee Fz zeer sterk. Maar als ik nu weer naar mijn afzonderlijke kiezels reken, dan bevinden zich veel kiezels schuin naast mij(sina klein), en bovendien verder weg (R^2 groot) waardoor de resultante kracht naar beneden veel kleiner zou moeten zijn......

Ik heb geprobeerd dit te modelleren, maar ik stuit op mijn beperkte wiskundige capaciteiten. Een zeer (te?) simpel model, waarbij ik eerst sta op een kubusvormige aarde bestaande uit 8 kubusvormige kiezels, en daarna op dezelfde 8 kubussen met hun massamiddelpunten in één vlak, ontkracht mijn denktrant niet.

WAAR GA IK IN DE FOUT?

- maak ik een rekenfout?

- maak ik een denkfout?

- of geldt wiskundig dat tijdens het afplatten van de aarde Fz pool eerst groter zal zijn dan Fz evenaar, dat ze bij een bepaalde afplatting weer gelijk worden, en dat vanaf dat punt Fz pool steeds kleiner zal worden totdat die uiteindelijk nul wordt bij een flinterdunne aardeschijf?

- of is er nog iets anders aan de hand en moet ik gewoon wat minder gaan roken??(ook geen slechte raad overigens)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Phillip

beste Jan,

ook al ben ik niet goed in deze dergelijke dingen, toch zeg ik het volgende:

of te wel redeneer je zoals Newton, met de formule

F=m * a (a= ca9.7 )

of je nu de keizelzak afplat of nie, naar mijn mening zal dit geen wonderbaarlijke verschil maken.

ten andere het getal "9.7". kan misschien een domme vraag zijn, maar waarom niet bv "15"

(ok, omdat het nu eenmaal zo is. punt ander lijn uit -da's de reactie dat ik zou mogen verwachten)

of te wel redeneer je zoals Einstein, met de formule Emc²

hoe dan ook, er moet iets zijn die het heelal; de atomen; kortom alles,

dat op zijn plaats houd!

Einstein zei:" er is orde in het heelal, maar hoe komt dat?"

---

ik heb het ooit eens gezegd tegen Antoon:

'de elektron moet toch op zijn plaats gehouden worden. want als de kern te zwaar is, dan zou de elektron aangetrokken zijn.

maar moest de kern te licht zijn, dan zou de elektron weg vliegen.'

....
Antoon

Jan:

Als je over verschillende kiezelstenen praat moet je niet zomaar de sinus van de hoek nemen als hij zich niet in het middel punt bevindt.

deze 2 kiezel stenen trekken je beide evenhard aan.

Je moet niet met 1 massa middelpunt denken als je de aarde opdeelt in verschillende stukken.

Als je midden in een blad een punt maakt kun je in het massa middelpunt van het blad zand korrels stoppen.

Stel dit voor in een vacuum. want gaan de zandkorrels doen? voelen ze zich aan getrokken in de richting van het massa middelpunt van het bald, of gewoon in de richting van het blad? (de aantrekkingskracht tussen de verschillende zand korrels niet meegerekend natuurlijk)

ze gaan in de richting van het blad. want massa voelt zich aangetrokken tot massa. en niet tot middelpunten.

Verder is de regen dat je op de evenaar een andere val versnelling hebt gewoon omdat de aarde daar "harder draait" je word meer naar buiten geslingerd. de niet perfecte bol vorm van de aarde speelt maar een kleine rol hierin.

en Phillip:
ten andere het getal "9.7". kan misschien een domme vraag zijn, maar waarom niet bv "15"  

(ok, omdat het nu eenmaal zo is. punt ander lijn uit -da's de reactie dat ik zou mogen verwachten)  
waarom dit 9,7 is?

je weet F=ma

je weet voor de zwaartekracht

Fz=mg

Fz=G*m1*m2/r²

stel jij bent m1 en de aarde is m2. dan lever dit op

m1*g=G*m1*m2/r²

wat geeft dat

g=G*m2/r²

zo kun je de valversnelling dit berekenen.

daarom is het niet zomaar 15.

verder worden de electronen niet op hun plek gehouden door de zwaartekracht. de zwaartekracht speelt op deze massa's haast geen rol van betekenis. het is de electromagnetische kracht die hier voor de middelpuntzoekende kracht zorgt.

verder had Einstein het niet altijd aan het juiste eind wat het universum en zijn orde betreft. Hij stelde zonder goede reden een "kosmologische constante in" zodat alles mooit op zijn plaats blijft. en het universum oneindig groot kan zijn....
Jan van de Velde
Moderator

Antoon,

Dat je naar buiten wordt geslingerd is waar, maar dat is niet alles. Op meerdere bronnen vind ik dat het effect van die afplatting bijna net zo groot is. De onderstaande aanhaling is de duidelijkste die ik eerder al tegenkwam:

http://curious.astro.cornell.edu/question.....php?number=310
The centripetal acceleration at the equator is given by 4 times pi squared times the radius of the Earth divided by the period of rotation squared (4*pi2*r/T2). The period of rotation is 24 hours (or 86400 seconds) and the radius of the Earth is about 6400 km. This means that the centripetal acceletation at the equator is about 0.03 m/s2 (metres per seconds squared). Compare this to the acceleration due to gravity which is about 10 m/s2 and you can see how tiny an effect this is - you would weigh about 0.3% less at the equator than at the poles!  

There is an additional effect due to the oblateness of the Earth. The Earth is not exactly spherical but rather is a little bit like a "squashed" sphere, with the radius at the equator slightly larger than the radius at the poles (this shape can be explained by the effect of centripetal acceleration on the material that makes up the Earth, exactly as described above). This has the effect of slightly increasing your weight at the poles (since you are close to the centre of the Earth and the gravitational force depends on distance) and slightly decreasing it at the equator.  

Taking into account both of the above effects, the gravitational acceleration is 9.78 m/s2 at the equator and 9.83 m/s2 at the poles, so you weigh about 0.5% more at the poles than at the equator.

October 2002, Karen Masters (more by Karen Masters), Dave Rothstein (more by Dave Rothstein)
Verder dacht ik dat een kiezel op bijv. 10 m naast mij op de grond aan me zou trekken volgens een vector met als beginpunt mijn massamiddelpunt, wijzend in de richting van het massamiddelpunt van die kiezel. Die kan ik dan ontbinden in twee vectoren, een horizontale die me dus opzij trekt, en een verticale die me dus naar beneden trekt. De verticale component in dit voorbeeld is veel kleiner dan de horizontale.

Zo'n zelfde kiezel recht onder mij trekt even hard, maar heeft alleen maar een verticale component (sin a = 1). Deze trekt mij dus harder naar beneden dan de kiezel naast me, toch?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Antoon

jazeker.

over de y-as (verticale) tekt hij die onder je licht je harder aan ja.maar wat lukt je precies niet dan? waar(om) gaan je berekening de mist in?
Jan van de Velde
Moderator

Nou, Als ik op de pool van een bolvormige aarde sta, dan zitten die kiezels meer onder dan naast me, en zouden ze ook harder aan me moeten trekken dan wanneer ik op een afgeplatte aarde sta, want dan verhuizen de kiezels ten eerste naar een meer zijdelingse positie (evenaar dijt uit), dus kleinere verticale component, en ten tweede verder van me vandaan, toch. Dit wordt het duidelijkst waar als alle kiezels uiteindelijk in een hele grote platte schijf liggen

Ik begin te vermoeden dat mijn derde optie
- of geldt wiskundig dat tijdens het afplatten van de aarde Fz pool eerst groter zal zijn dan Fz evenaar, dat ze bij een bepaalde afplatting weer gelijk worden, en dat vanaf dat punt Fz pool steeds kleiner zal worden totdat die uiteindelijk nul wordt bij een flinterdunne aardeschijf?  

Misschien moet ik deze vraag verhuizen naar het wiskunde-forum?

Terug naar “Klassieke mechanica”