Jeroen Alblas
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 19:29

Mechanische vertraging geven aan karretje op helling.

Hallo allemaal,
 
Ik heb een probleem bij het bouwen van een installatie waar ik een praktische oplossing voor zoek.
 
De situatie:
Een karretje wordt met handvatten aan de zijkant over een helling bewogen worden.
Het moet echter zo zijn dat het karretje net zo zwaar naar beneden als naar boven bewogen kan worden. Dit zouvolgens mij eenvoudig opgelost kunnen worden door het karretje op de helling in evenwicht te brengen met behulp van contra gewichten.
Hiernaast moet het ook nog zwaar zijn het karretje voort te bewegen. Hiervoor zoek ik een oplossing. De enige oplossing waar ik tot op heden zelf op gekomen ben is de wielen op een of andere manier te vertragen. Hier heb ik nog geen praktische invulling aan kunnen geven. Bestaan vertraagde wielen?

 
Heeft iemand misschien een beter idee? Het mag niet te complex worden ivm kosten. Dus remmen of motoren zijn geen optie. Ik zoek liefst een puur mechanische oplossing.
 
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: Mechanische vertraging geven aan karretje op helling.

Glijden ipv rollen is geen optie?

Samen met een contragewicht van gelijke massa is het dan de juiste materialen kiezen voor de gewenste weerstand.

Andere optie is toch goedkoop en eenvoudig remmen dmv een leren riem, een trekveer en een instelschroef. De riem laat je dan over een starre as (beide wielen vast op die roterende as monteren) met eventueel een middenwiel lopen of je wikkelt hem een paar keer om die as. Ook dan het contragewicht gebruiken.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Mechanische vertraging geven aan karretje op helling.

Jeroen Alblas schreef:  
Het moet echter zo zijn dat het karretje net zo zwaar naar beneden als naar boven bewogen kan worden.
 
als dit een echt karretje is dat door echte mensen naar boven of naar beneden wordt geduwd, dan hebben we nog een probleem: het gewicht van die duwers zelf: ik kan wel naar beneden leunen, maar niet naar boven.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Jeroen Alblas
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 19:29

Re: Mechanische vertraging geven aan karretje op helling.

Jan van de Velde schreef:  
als dit een echt karretje is dat door echte mensen naar boven of naar beneden wordt geduwd, dan hebben we nog een probleem: het gewicht van die duwers zelf: ik kan wel naar beneden leunen, maar niet naar boven.  
 
Het karretje moet naar beneden getrokken en naar boven geduwd worden door kinderen. Het gaat erom dat het ongeveer even zwaar aanvoelt en dat het karretje op elke punt in balans is en blijft staan als er niemand meer aan zit.
Jeroen Alblas
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 19:29

Re: Mechanische vertraging geven aan karretje op helling.

Even een idee:
Ik zou het karretje dmv een ketting een klein tandwiel kunnen laten aandrijven. Als ik daarop een veel groter en zwaar tandwiel plaats wordt het het volgens mij veel zwaarder om het karretje te verplaatsen. Nadeel is dan wel dat het grote en zware tandwiel de neiging heeft door te draaien bij stoppen met duwen of trekken aan het karretje. Deze zal dan altijd nog een klein beetje verder bewegen.
 
Gevoelsmatig denk ik dat dit zou kunnen werken maar ik kan het niet onderbouwen. Wat denken jullie?
josty
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 dec 2015, 14:17

Re: Mechanische vertraging geven aan karretje op helling.

Misschien late reactie maar zag dat er nog geen oplossing was...
Als ik jou was zou ik met een momentsleutel de moeren waarmee de wielen aan het wagentje vast zitten aandraaien, zodat er wrijving ontstaat tussen de naaf van de wielen en de moer. Daarna een tweede moer tegen de eerste moer aandraaien, zodat ze elkaar borgen.
Deze oplossing is alleen mogelijk als de wielen aan een vaste as zijn bevestigd, of dat alle wielen een eigen as hebben.
 
succes

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”