anusthesist schreef:
De betrouwbaarheid is bij auscultatie vele malen hoger dus. Het enige nadeel, behalve het eerdergenoemde arbeidsintensieve aspect, is dat het vrij lastig kan zijn bij niet coöperatieve patiënten, dan is oscillometrisch makkelijker (comateuze patiënten, agressieve patiënten waar je liever niet te lang bij in de buurt blijft want eigen veiligheid eerst etc).
Precies, bij bovenstaande patiëntengroepen is het verre van praktisch om een manuele meting te doen, tenzij je met meer aanwezig bent maar dat is vaak niet het geval voor een standaard meting. Als wij te maken krijgen met agressieve patiënten die in een relatief kritieke toestand verkeren dan worden zij simpelweg gefixeerd om het even cru te stellen, pas dan gebeuren de metingen, een manuele meting is dan wel courant. Hoe oneerbiedig dit ook mag klinken voor iemand die niet in het werkveld staat.
En dit vind ik dan steeds zo verrassend om te horen eigenlijk. Je zou toch verwachten dat oscillometrische bloeddrukmeters accurater zijn (neem nu als leek), waarom zou je ze anders fabriceren, of is dat een absurde en onlogische gedachtegang? Losstaand van het feit dat het beter is voor de continuïteit op zaal én dat ze niet onderhevig zijn aan omgevingsgeluiden e.d....
Nuja, met aan de ene kant onze oscillometrische bloeddrukmeters die bepaalde waarden niet registreren hebben we dan weer onze vaste monitors (deze omvatten; NIBD, Pulsoxymetrie, 3-lead ECG...) die àlle bewegingen registreren en continu asystolie of VT alarm slaan wanneer de patiënt bv een lidmaat beweegt.
Te bedenken dat pakweg 60% van de patiënten die worden opgenomen op onze stroke-unit/neurologie afdeling en monitoring vereisen hetzij verward/agressief zijn en ervan houden om zichzelf te omgeven met kabels, of dan weer te zelfstandig zijn om continu stil in bed te liggen. Sja, een pretje is het niet, en daarnaast gevaarlijk ook... kwestie van tijdig het onderscheid te kunnen maken tussen een echt alarm en een foute registratie. Zo is dat trouwens ook met onze volumetrische pompen en drips... kortom al het elektronische materiaal. Al zie ik voor dat laatste geen ander alternatief.
Door hierover te praten realiseer ik me ook hoeveel tijd er eigenlijk gaat naar het beantwoorden van beloproepen vanwege pompen en monitors die volledig tilt slaan. Er is dus zeker nog ruimte voor verbetering wat dat betreft. Uiteraard wil ik hiermee niet veralgemenen, misschien heeft ons materiaal gewoon zijn beste tijd gehad
.
Al betwijfel ik of dit aspect gauw zal verbeteren binnen de Antwerpse ziekenhuizen aangezien prioriteiten stellen tegenwoordig ont-zet-tend moeilijk lijkt... alle patiënten hebben toch een flatscreen van 90x90 nodig zeker, hoe gaan ze anders hun verblijf overleven hé... of is dit wat kort door de bocht.