Moderator: Rhiannon
Maar het is meer dan enkel een handelsovereenkomst, zegt Koenders. "Het is echt een breder verdrag. Het is een handels- én samenwerkingsverdrag."
Het is de bedoeling dat de EU de Oekraïense politiek gaat ondersteunen om hervormingen op het gebied van corruptiebestrijding en bescherming van mensenrechten te bewerkstelligen. Ook wordt er nauwer samengewerkt op militair vlak.
Benm schreef: Ik betwijfel of aan de 2e voorwaarde wordt voldaan: er wordt campagne gevoerd en invloedrijke figuren geven hun mening, waardoor je niet echt kunt zeggen dat het oordeel onafhankelijk tot stand komt.
Olof Bosma schreef: Verder zou volgens onze democratie zonder referenda een nee-stemmer op een van de extreme partijen moeten stemmen om zijn/haar mening over de Oekraïne kenbaar te maken. Dat lijkt mij aanzienlijk meer onwenselijk dan de mogelijkheid om over een specifiek onderwerp (in beperkte mate) mee te kunnen sturen.
klazon schreef: Na het volgen van de discussie heb ik de neiging om voor te gaan stemmen. En dat dan vooral omdat ik geen reden zie om tegen te zijn.
klazon schreef: Laat ik het dan wat anders formuleren: Ik was meer onder de indruk van de voor-argumenten die Samsom naar voren bracht dan van de tegen-argumenten van Roemer.