idaho
Artikelen: 0

Welke staalsoorten kunnen een temperatuur van 1050graden Celsius aan

Ik wil in mijn keramiekoven met stalen schalen en bakken in mallen voor glas met zand werken. Ik heb een stalen ovenschaal en wok die die temperatuur aan kan en een gietijzeren wok. Maar ik heb ook een wok gehad van gietijzer die wegsmolt. Deelstaat inox en rvs maar dat zijn ook weer verschillende legeringen. Weet iemand waar ik hierover informatie kan vinden en of het materiaal kan herkennen?

Dank alvast voor het meedenken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Welke staalsoorten kunnen een temperatuur van 1050graden Celsius aan

De smelttemperatuur van gietijzer is afhankelijk van de hoeveelheid koolstof, en varieert per soort gietijzer tussen ruwweg 1100 en 1300 graden Celsius. Jouw oven komt zeer dicht bij de temperatuur waarop gietijzer met veel koolstof kan smelten.

Roestvast staal smelt tussen 1325 en 1525 graden Celsius, afhankelijk van de legering. Bij jouw hoge temperaturen is de sterkte van het materiaal echter niet groot, dus de belasting moet gering blijven. Een hoger gelegeerde rvs soort kan je herkennen door er een magneet bij te houden; het is niet of slechts zwak magnetisch. Probeer maar eens uit op rvs keukenpannen.

Rvs natuurlijk niet verwarren met aluminium, dat is ook niet magnetisch, maar allang gesmolten is bij 1050 graden. Aluminium is veel lichter dan Rvs en veel zachter, zodat je er eenvoudiger een diepe kras in trekt, wat met Rvs bijna niet gaat.
king nero

idaho schreef: Welke staalsoorten kunnen een temperatuur van 1050graden Celsius aan?

Allemaal, maar de vraag is, welke eigenschappen wil je dan nog juist hebben?
Ik zou het dan in de kruipvaste of hoog-temp staalsoorten gaan zoeken, Cr-Mo gelegeerd, maar de kans is klein dat je daar ovenschalen in gaat vinden.

RVS is een kanshebber, met zowel keuze in zowel de austenitische, ferritische of duplex variëteiten. Boven de 1000°C wordt de keuze wel beperkt, en de kans is terug klein dat je deze gaat vinden in huis-tuin en keuken schotels.

Een publicatie van het BSSA, een autoriteit in hun vakgebied:
http://www.bssa.org.uk/cms/File/StainlessSteels_at_HighTemperatures_EN.pdf
boertje125

gewoon constructiestaal  heeft ongeveer het zelfde smeltpunt als rvs
je zou dus gewoon bij de plaatselijke staalboer iets kunnen laten lassen of zetten.

Als die temperatuur klopt was die wok waarschijnlijk niet van gietijzer
gietijzer lijkt me ook erg zwaar voor een wok normaal gesproken zijn dat soort pannen erg dun en geperst of geklopt.
idaho

Dank voor jullie reacties. Ik ga er op studeren.
ArcherBarry
Moderator

waarschijnlijk niet standaard materiaal, maar denk dat een legering met Wolfraam de temperaturen kan weerstaan
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
king nero

boertje125 schreef: gewoon constructiestaal  heeft ongeveer het zelfde smeltpunt als rvs
je zou dus gewoon bij de plaatselijke staalboer iets kunnen laten lassen of zetten.
Bij gloeibehandelingen in die temperatuursrange worden er verstevigingen voorzien, aangezien de vloeigrens van staal bij die temp zodanig laag is dat ze zichzelf (haar eigengewicht) niet kan ondersteunen.

ArcherBarry schreef: waarschijnlijk niet standaard materiaal, maar denk dat een legering met Wolfraam de temperaturen kan weerstaan
Heb even nagedacht, maar ik kan me dergelijke legeringen niet direct voorstellen. Enkel als elektroden, maar die legeringen worden nergens anders toegepast bij mijn weten. Heb je soms een voorbeeld in gedachten?
ArcherBarry
Moderator

Ik dacht aan bijvoorbeeld: Snelstaal/Toolsteel a wolfraam-chroomvanadiumstaal.

king nero

Er bestaan inderdaad tool steels met W, volgens de documentatie die ik heb (want hier betrouw ik wikipedia voor geen haar), maar W wordt haast nooit gebruikt als legeringselement, temeer aangezien het als verontreiniging wordt gezien.

Nu, in theorie bestaat het inderdaad, maar het feit dat er W inzit zal zeker niet bijdragen tot een hogere temperatuursbestendigheid.
ArcherBarry
Moderator

oke, was maar een gedachte gezien wolfraam een zeer hoog smeldpunt heeft leek het mij dat legeringen mogelijk ook meer thermoresistent zouden zijn.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”