thepolarbear
Artikelen: 0

Pomp selectie/keuze

Hallo iedereen,

Ik heb een opdracht gekregen voor een chemische industrieel bedrijf. Lang verhaal kort: In onze plant staan enkele pompen (lekken regelmatig) die uiteraard gebruikt worden. In ons magazijn staan enkele reserve pompen. Mijn taak is de pompen in de plant te vervangen door andere betere pompen. Ten eerste moet ik nagaan of de (magneet)pompen in het magazijn gebruikt kunnen worden in plaats van de huidige lekkende pompen. 

Kan iemand me op weg helpen? Ik heb de pompkarakteristieken van de pompen die nu in dienst zijn. Ik heb al veel informatie gezocht over pompen en pompkarakteristieken maar ik zie even het bos niet door de bomen. Ik hoopte dat iemand op dit forum me kon helpen. 

Alvast bedankt !

king nero

Re: Pomp selectie/keuze

Ik zou persoonlijk een studiebureau met ervaring in piping aanspreken, ik denk dat dit iets te uitgebreid/complex is om via een forum trachten op te lossen... Om te beginnen: zijn de huidige pompen optimaal gekozen? Daarnaast heb je ook de leidingkarakteristieken nodig, en details over de flow in de leidingen. En waarschijnlijk nog een hele hoop andere dingen...
thepolarbear

Een studiebureau aanspreken is jammer genoeg geen optie, omdat dit mijn opdracht is die ik zelf moet uitvoeren. Wat ik ook zeker wil doen ! Ik hoopte dat iemand me wat tips kon geven en wat op weg kon helpen. 

Ik denk dat ik voornaam moet uitzoeken of de huidige pompen inderdaad al dan niet optimaal gekozen zijn. En dan mbv de pomp en leidingkarakteristieken moet bepalen of de andere pompen geschikt zijn.
ArcherBarry
Moderator

Wat voor materialen spreken wij over?

Viscositeit, brandbaarheid, corosiviteit, hoge shear toegestaan?, stukken of vaste delen in de vloeistoffen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
thepolarbear

Specifiek product mag ik niet zeggen omwille van bedrijfsgeheim maar het is een "veilig" product, toestand is tussen stroperig en water, zonder vaste delen. Enige nadeel: Millieugevaarlijk, daarom mag het zeker niet lekken. En daarom opteer ik voor een magneet gekoppelde pomp.
Pinokkio
Pluimdrager

Als de pompkarakteristiek, het toertal en de benodigde NPSH van de nieuwe (magneet)pomp overeenkomt met die van de oude pomp dan zou het moeten kunnen.
ArcherBarry
Moderator

klinkt als dat een lobbepomp ook een optie zal zijn
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
thepolarbear

Dat zou zeker kunnen. Maar ze opteren natuurlijk eerst om te kijken of de pompen in stock gebruikt kunnen worden.

Na wat research en dergelijke denk ik dat ik moet beginnen met het berekenen en tekenen van een leidingkarakteristiek. En deze dan natekenen op de pompkarakteristiek van de (magneet)pomp dat op stock staat, bedrijfspunt bepalen. En dan kijken of deze geschikt is?
Pinokkio
Pluimdrager

Vergelijk nou eerst eens de pompkarakteristieken van de nieuwe magneetpompen met de oude pompen.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”