Hallo,
Ik ben bezig met een onderzoeksopdracht voor mijn opleiding Allround procesoperator niveau 4 (MBO4).
Afgelopen week heb ik een discussie gehad met een procestechnoloog over een (ik dacht heel eenvoudig) deel van een massabalans die ik heb gemaakt.
Het gaat om een klein deel van een massabalans over meerdere tanks van een spoelsysteem, namelijk een circulatie over een tank waar een vuile vloeistofstroom binnenkomt. in de volgende afbeelding de twee tanks waar het om gaat weergegeven:
Met de massabalans wil in bepalen hoeveel IJzer er in de tanks aanwezig is per liter vloeistof (g/l)/
vanuit de circulatietank wordt dus vloeistof gecirculeerd over de werktank. bij een stabiel proces is het ijzergehalte in de circulatietank 1g/l. uit de circualtietank wordt gespuid en er komt continu een stroom iets schonere vloeistof binnen (uit 2e trap circulatietank).
de stromingshoeveelheid (flow) over de werktank is ongeveer 1200l/h. In de werktank komt dus 1200l/h vloeistof met 1g/l ijzer binnen, daarnaast stroomt er nog 200l/h vloeistof met 6g/l ijzer de werktank in. In de werktank mengen deze twee stromen en uiteindelijk loopt de tank over en loopt de vloeistof terug naar de circulatietank (en 200l/h gaat via een andere route het systeem uit (uitsleep)).
Nu ben ik er vrijwel zeker van dat in de werktank de vervuiling veel hoger is dan in de circulatietank omdat in de werktank continu een zwaar vervuilde stroom binnenkomt. in de circulatietank komt juist een schonere stroom binnen en er wordt gespuid uit de werktank waardoor het ijzergehalte daar altijd rond de 1g/l is. maar als ik de werktank bereken:
stroom 1: 200l/h met 6g/l ijzer
stroom 2: 1200l/h met 1g/l ijzer
stroom 2: + stroom 1 : stroom 2 + stroom 1= ijzerconcentratie werktankinhoud.
((1200l/h x 1g/l) + (200l/h x 6g/l)) : (1200l/h + 200l/h) = 1,71g/l
In de werktank is het IJzergehalte dus veel hoger lijkt mij, maar volgens de procestechnoloog is dat helemaal niet waar. Hij zegt dat het ijzergehalte in de werktank uiteindelijk altijd gelijk is aan het ijzergehalte in de circulatietank. Volgens hem is het zo dat de vervuilende stroom met 6g/l ijzer in een circulatie geen plaatselijk effect heeft, de hele circulatie (dus de circulatie- en werktank) kan volgens hem ten aller tijde als 1 blok in de balans worden gezien ipv 2 blokken zoals in de bijgevoegde afbeelding.
om een idee te krijgen hoe dit syteem er in werkelijkheid uitzien voeg ik nog een afbeelding bij (insleep en uitsleep is meesleep en dat is de 200l/h). Als de werktank veel vuiler is dan de circulatietank dan heeft dat gevolgen voor het naastliggende systeem!
Ik was er vrij zeker van dat wat ik heb gemaakt klopt. Denk ik nou gewoon helemaal verkeerd of klopt wat ik zeg gewoon?
Alvast bedankt!