Zo maar wat vragen over het bouwen van een waterkoeling op een PC...
Ik ben van plan om een waterkoeling op een PC te bouwen. Niet om het kunnen overclocken, maar meer voor de warmte in het zolderkamertje, en de herrie van de ventilatoren.
Ik heb een (zelfbouw) CNC machine, en ik wil zo veel mogelijk zelf maken.... Ik heb nog heel veel stukken railkoper liggen, en ik heb al eens een paar proef koelblokken van gemaakt, en dat gaat prima...
Ook heb ik die pompjes eens bekeken, en dat moet ook niet zo moeilijk zijn om te maken....
alleen zit ik een beetje met hoe groot?
ik heb bijvoorbeeld hier een hele leuke motor liggen van een tafel ventilator... 40 watt (geloof ik uit het blote hoofd)...
en daar wil ik dus een pompje van maken.....
ook heb ik hier zo eheim pompje staan , de 1048, deze is 10 watt , geeft 10 l/min, en kan dit 1.5 mtr omhoog voeren.
in dat pompje zit een rotortje van diameter 33mm , en heeft 6 (pff hoe zeg je dat ) flappen van 12x5 mm
dus vraag 1, hoe groot zo alles kunnen worden bij een 40watt motor.... het zal wel niet zo simpel zijn, om de 6 oppervlaktes 4x zo groot te maken?
nog een vraag, de rotor is 33mm, het huis is 40mm... waarom zit er zoveel ruimten rondom die rotor? zo het niet beter werken als dat krapper was? (zal wel niet....maar toch?)
verder als je op internet naar pompjes zoek, zie je ook veel bij centrifugaal pompen gebogen bladen... twee kanten , dus met de draairichting mee gebogen, en tegen de draairichting in.... kan iemand daar misschien iets over vertellen/uitleggen?
en de laatste
bijvoorbeeld zoiets. zou ik ook kunnen maken, ik heb een 4de as, en ook wat solidworks tekenen....
zou zo'n pomp het nog beter doen?
alvast bedankt!