Olof Bosma schreef:
Ik ga er even vanuit dat de teksten beneden bij +24V en PWM zijn omgewisseld. Anders zou het helemaal niet kunnen werken.
Ja, die tekst is inderdaad onjuist weergegeven.
Olof Bosma schreef:
Verder zie ik dat de loper van de potmeter aan +5V zit. Zo stond het op het oorspronkelijke schema maar dat is niet correct. Volgens mij moet de loper van de potmeter aan pin 7 zitten. (Zoals het nu zit kan de transistor de condensator van 1 μF niet ontladen en kan het circuit dus niet oscilleren.)
Bij de eerste versie heb ik het getest en zonder deze verbinding werkte het ook niet. Ik had in Michel zijn antwoord begrepen dat zijn schema wel klopte, vandaar dat ik het zo heb samengesteld.
Nu heb ik op internet gezocht naar andere 555 PWM circuits en heb ik het volgende schema gevonden:
- 555pwm 1183 keer bekeken
Hier zie ik de weerstand niet op pin 7, maar op pin 8 en vervolgens de koppeling naar pin 7. Zou dit iets kunnen uitmaken misschien?
Wat me verder opvalt is dat de plussen van de diodes andersom staan. Heeft dit nog invloed op het geheel?
Benm schreef:
Wat me wel verstandig lijkt is om dit ic even in een voetje te monteren, mocht je nog een keer een verkeerde krijgen en/of iets opblazen.
Goed idee!
Benm schreef:
Qua printmateriaal vind ik zelf eilandjes-print een stuk prettiger werken dan print met banen: je kunt daarin wel onderbrekingen maken, maar soms zijn die net-niet helemaal door, en je zit ook met de stukjes koper die alle kanten op gaan en mogelijk bruggetjes vormen tussen de sporen en dergelijke.
De prints met banen werden mij aanbevolen door de elektronicawinkel. Moet je bij de eilandjes-prints de banen trekken met tin?
Benm schreef:
Als je nog aan het experimenteren bent met de waardes van componenten en dergelijke kun je beter gaan voor een prototyping board waar je de componenten gewoon in drukt. Dat maakt het ook een stuk gemakkelijker voor anderen om fouten te vinden gezien er geen onderkant is di je moet vergelijken met de bovenkant. Een misplaatste draad oid is dan veel eenvoudiger te spotten.
Ik wist dit niet, leer steeds een beetje meer hierover en dat zou inderdaad een logische keuze zijn geweest. Ik neem aan dat de verbindingen dan met draadjes of bruggetjes worden gemaakt. Klopt dit?
Morgen maar even bij de elektronicawinkel langs.....