Het feit dat er verhoudingsgewijs minder vrouwen in topposities zitten, komt ook voor een heel groot deel doordat vrouwen vaak een deeltijd in plaats van een voltijd baan hebben. En nee, dat is niet alleen maar vanwege de traditionele moederrol, het geldt ook voor hoger opgeleide kinderloze vrouwen (
zomaar een linkje ter onderbouwing). Ik zie dat ook terug bij mijn huidige en voormalige werkgevers: vrouwen genoeg (huidige werkgever zelfs bijna 70%), maar pakweg driekwart werkt deeltijd tegenover misschien een kwart van de mannen die er werken.
Deeltijd werkt vaak prima voor een heel groot deel van de taken binnen een organisatie, maar als je anderen moet aansturen/coachen/controleren dan is het vaak wel een vereiste dat je dit gedurende een hele werkweek doet. Vakanties zijn prima op te vangen, maar als je structureel 2 dagen per week niet beschikbaar bent, betekent dat dus dat jouw werk 2 dagen per week door iemand anders gedaan zou moeten worden. Zet daar iemand tegenover die wel 5 dagen per week beschikbaar is voor die leidinggevende rol, dan is de keuze natuurlijk gauw gemaakt indien de andere parameters gelijkwaardig zijn.
Bij mijn huidige werkgever uit zich dat ook heel duidelijk. Teamleiders zijn momenteel op één na allemaal vrouw. Het gros daarvan werkt 4 dagen, maar is de vijfde dag telefonisch bereikbaar. Gezien het om consultancy gaat is veel contact toch telefonisch of per email, dus dat werkt prima. De laag daarboven bestaat dan weer vrijwel geheel uit mannen: dit zijn degenen die vrijwel iedere dag aanwezig zijn op kantoor of anders buiten de deur actief zijn. Je ziet dan dus dat de mannelijke teamleiders veelal zijn doorgegroeid, maar de vrouwelijke teamleiders hier achterblijven. Je zou dan kunnen spreken van een glazen plafond, maar zoals ik het zie is het toch echt meer een kwestie dat de vrouwen simpelweg die functie niet ambiëren: er worden eisen aan ze gesteld (fulltime beschikbaar + daarbuiten nog met enige regelmaat) waar ze niet aan willen voldoen.
Slechts een enkeling wil dat "offer" brengen om toch door te dringen tot die hogere positie.