Strahssis
Artikelen: 0

Gameboy Color/Classic naar TVconsole Project

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het project om een Gameboy Color/Classic in een TV console te veranderen.

Dat betekent dus eigenlijk dat ik daarvoor een behuizing in elkaar wil gaan zetten, een controller

moet aansluiten en natuurlijk audio en video outputs moet maken en uiteraard stroomvoorziening.

Ik weet hoe ik een tulpstekker audioaansluiting moet maken op de gameboy en ik heb een

idee hoe ik de controller zou kunnen doen. Stroom en behuizing is uiteraard geen probleem.

Maar ik zit een beetje met de video. Ik heb eerst rondgezocht hoe ik tulpstekkervideo (composite)

erop moest maken, maar daarvoor heb ik niks kunnen vinden. Toen zag ik dat iemand het over

een VGA output had, wat wat mij betreft ook prima is, want ik heb hier thuis toch een

VGA naar composite converter liggen.

Helaas heb ik voor VGA ook niks duidelijks kunnen vinden, wel heel veel links naar een

pagina die niet meer bestaat, waar je een Gameboy naar VGA converter kon kopen.

Ik heb nog wel twee sites gevonden met die converters en die vragen er meer dan 300 euro voor.

Ik zag wel iets over een andere manier, door het gebruik van een FPGA. Iemand

had daarmee van de Gameboy naar VGA geconvert.

Toen ik verder ging kijken wat een FPGA was, kwam ik erachter dat het van alles

met programmeren te doen had, waar ik dus niks vanaf weet.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik met een FPGA een composite of VGA signaal maken

uit een oude Gameboy? Of is er een andere methode die ik kan gebruiken?

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met hoe ik dit videoprobleem oplos,

Groetjes,

Miko, Strahssis

PS: Ik kan niet zomaar een composite stekker verbinden, omdat het type video van een Gameboy te veel

verschilt van een TV. 
Benm

Re: Gameboy Color/Classic naar TVconsole Project

Dat kan nog wel eens lastig worden. 

Ik vermoed dat de gameboy zijn lcd direct aanstuurt en er dus geen enkel signaal beschikbaar is dat direct compatible is met composite, vga of enige andere standaard. 

Met een FPGA zou je de signalen tussen gameboy en zn schermpje kunnen aftappen en omrekenen naar bijvoorbeeld vga of composite, maar daarvoor moet je weten hoe die signalen eruit zien, en de kennis hebben om zo'n ding te programmeren. Als je zowel de aansluitingen als de code voor de FPGA kunt bemachtigen is het wellicht haalbaar zonder al te veel kennis. 

Een andere oplossing zou kunnen zijn het domweg analoog te doen, dus een webcam oid richten op het schermpje en het geheel inbouwen een in een lichtdichte behuizing. Optimaal is het niet, maar de resolutie is zodanig laag dat je er wellicht niet eens zoveel kwaliteit mee verliest (en voor een paar tientjes klaar bent). 
Victory through technology
Strahssis

Hallo Benm,

Allereerst bedankt voor je reactie. De aansluitingen zullen niet zo gauw een probleem worden; ik had een afbeelding van de aansluitingen op internet ergens gezien, mocht dat niet werken is het een kwestie van uitproberen. Alleen kan ik nergens een dergelijke code vinden en ik heb ook geen idee hoe je op een FPGA programmeert. Moet ik hem op een of andere manier in mijn computer prikken?

Zou dit een geschikte FPGA zijn? http://www.dx.com/nl/p/altera-fpga-cycloneii-ep2c5t144-minimum-system-learning-development-board-module-blue-216816?tc=EUR&gclid=CIfYwfGr180CFfYV0wod7FgImQ#.V3osGS6eFVN

Het probleem met een lichtdichte behuizing is dat je dan niks ziet op de camera; het scherm van een oude Gameboy geeft namelijk zelf geen licht. Het zou misschien kunnen werken als ik er een back- of frontlight mod in installeer. Ik moet eens uitdenken of dat iets op zou kunnen lerveren. Zoiso moet ik dan wel nog iets bedenken om van een usb camera naar composite te gaan, maar dat moet al veel makkelijker zijn.

Groetjes,

Miko, Strahssis
Benm

Je zou dan inderdaad iets van verlichting moeten aanbrengen, ik weet niet of dat gaat. Ideaal is een backlight, maar of dat achteraf te doen is weet ik niet (geen idee of er bijv ruimte is voor EL folie oid in de lcd sandwich). 

Wat je met een FPGA wilt doen is de signalen van de lijn- en kolomdrivers van de lcd aftappen en die in geheugen omzetten in een matrix die dan een plaatje van het beeld bevat. Vervolgens scan je dat geheugen op een manier waarbij het uitgaande signaal compatible is met vga of composite. Een andere optie kan zijn om het video-ram-geheugen te bespioneren en van daar uit het beeld op te bouwen (afhankelijk van hoe gemakkelijk je bij die chip komt en er een breakout printje oid op kunt zetten). Ik heb er onvoldoende ervaring mee om je praktisch advies te geven voor een geschikte fpga. 

Andere oplossing kan natuurlijk zijn de spellen in een emulator te draaien en die hele gameboy niet te gebruiken - niet erg spannend, wel het meest praktisch denk ik. 
Victory through technology

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”