Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Mario
Artikelen: 0

Teleurgesteld in optrekken pensioenleeftijd

Ik ben enorm teleursgesteld met de beslissing van de regering en vakbonden om de pensioenleeftijd van 56 naar 58 te trekken voor mensen met zware arbeid en naar 60 of meer voor de anderen.

Dat zijn meestal mensen die al werken van hun 18 jaar of zelfs nog jonger en hun plicht gedaan hebben en dus recht hebben op de rust die ze verdienen...bovendien is er alweer nauwelijks of geen onderscheid gemaakt tussen kantoorjobs en jobs op de werkvloer(laat die kerels maar eens tot hun 60ste aan een band staan of in de bouw i.p.v. op een stoel achter hun pc)

Steeds meer jongeren vinden moeilijk werk en zeker vast werk...als de ouderen nu nog eens langer gaan werken wordt dit nog moeilijker...de jeugd is de toekomst zeggen ze dan...

Nog een spijtige beslissing is het feit dat er 1miljard euro wordt vrijgemaakt voor de werkGEVERS terwijl de werkNEMERS op hun kin mogen kloppen want die gaan daar niks van merken...eigenlijk versta ik die beslissing wel hoor want de meeste politici hebben wel banden,aandelen of een functie in bedrijven dus dat is lekker kassa kassa in hun eigen zak...ik hoop dat het volk wakker wordt en volgend jaar in de stembus de juiste beslissing neemt...

Verder ben ik en vele anderen enorm teleurgesteld in de christelijke(grootste) vakbond die tegenwoordig meer de politici en werkgevers steunt dan de werknemers...hoe kunnen zij nu akkoord gaan met zoiets of toch tenminste actie ondernemen...

De uitvlucht : als we te streng worden gaan alle bedrijven naar de lage loonlanden(waar de kwaliteit van geleverde producten trouwens enorm te wensen overlaat en klanten gaan afhaken)...is geen goede uitvlucht want dat doen ze toch als ze willen...met of zonder lastenvermindering en stakingen...

Je moet niet wanhopen hoor...als ze in het oosten ook vakbonden hebben,slimmer worden en beu beginnen doen dan zullen ze wel terugkeren en dan zullen wij eens foert zeggen of tenminste ze leegzuigen...

Ik reken zo een beetje : aan dit tempo komt er om de 10 jaar 2 jaar bij voor je op pensieon kan gaan...binnen 30 jaar mag je werken tot je tenminste 70 bent(als pensioen dan nog bestaat).
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...
Napoleon Dynamite

Re: Teleurgesteld in optrekken pensioenleeftijd

Mario schreef:Ik ben enorm teleursgesteld met de beslissing van de regering en vakbonden om de pensioenleeftijd van 56 naar 58 te trekken voor mensen met zware arbeid en naar 60 of meer voor de anderen.

Dat zijn meestal mensen die al werken van hun 18 jaar of zelfs nog jonger en hun plicht gedaan hebben en dus recht hebben op de rust die ze verdienen...bovendien is er alweer nauwelijks of geen onderscheid gemaakt tussen kantoorjobs en jobs op de werkvloer(laat die kerels maar eens tot hun 60ste aan een band staan of in de bouw i.p.v. op een stoel achter hun pc)

Steeds meer jongeren vinden moeilijk werk en zeker vast werk...als de ouderen nu nog eens langer gaan werken wordt dit nog moeilijker...de jeugd is de toekomst zeggen ze dan...

Nog een spijtige beslissing is het feit dat er 1miljard euro wordt vrijgemaakt voor de werkGEVERS terwijl de werkNEMERS op hun kin mogen kloppen want die gaan daar niks van merken...eigenlijk versta ik die beslissing wel hoor want de meeste politici hebben wel banden,aandelen of een functie in bedrijven dus dat is lekker kassa kassa in hun eigen zak...ik hoop dat het volk wakker wordt en volgend jaar in de stembus de juiste beslissing neemt...

Verder ben ik en vele anderen enorm teleurgesteld in de christelijke(grootste) vakbond die tegenwoordig meer de politici en werkgevers steunt dan de werknemers...hoe kunnen zij nu akkoord gaan met zoiets of toch tenminste actie ondernemen...

De uitvlucht : als we te streng worden gaan alle bedrijven naar de lage loonlanden(waar de kwaliteit van geleverde producten trouwens enorm te wensen overlaat en klanten gaan afhaken)...is geen goede uitvlucht want dat doen ze toch als ze willen...met of zonder lastenvermindering en stakingen...

Je moet niet wanhopen hoor...als ze in het oosten ook vakbonden hebben,slimmer worden en beu beginnen doen dan zullen ze wel terugkeren en dan zullen wij eens foert zeggen of tenminste ze leegzuigen...

Ik reken zo een beetje : aan dit tempo komt er om de 10 jaar 2 jaar bij voor je op pensieon kan gaan...binnen 30 jaar mag je werken tot je tenminste 70 bent(als pensioen dan nog bestaat).
1) Pensioen bestaat niet meer in 2050 (70% 60+)

2) Er wordt tegenwoordig teveel geprofiteerd van de term brugpensioen, ik ken genoeg ambetaren die op hun 53 al op pensioen gaan.

3) De jongeren zijn te kieskeurig in hun zoektocht naar jobs (wat ook wel logisch is als je ziet welke kennis ze allemaal vergaard hebben tijdens hun studies)

4) Die staking was beneden alle peil, de onderhandelingen waren amper begonnen. Daarenboven met een staking bereik je niks; slecht voor de werknemer, werkgever en de sociale component: de mensen die u in de steek laat.

5) De oplossing: van mij mogen al die oude mensen op pensioen gaan maar ze kunnen ook ingeschakeld worden in de dienstensector.

Bijvoorbeeld: nachtwaker, helpend hand/oog bij kinderopvang, verkeersignaleur, etc.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
DePurpereWolf

ls kanttkening:

Ik denk dat het gaat over de ontwikkelingen op dit gebied in Belgie. Het is echter parallel aan wat er in Nederland gebeurt. Het zijn de zelfde problemen. De tijdsverloop is alleen anders.

Niemand vindt het leuk om te horen te krijgen dat ze hun plannen voor het pensioen verder moeten uitzitten. Maar elk persoon is in principe egoist. En zo hoort het ook te zijn. Als voorbeeld gebruik ik altijd mijn opa. Deze is adjudant in het leger geweest en is met zijn 53ste met vervroegd pensioen gegaan. Hij heeft daarna nog een jaar gewerkt als postbode ofzoiets. Maar daarna is hij van zijn pensioen gaan genieten en heeft elk land in europa gezien. Hij is nou 86 en heeft langer van zijn pensioen genoten dan dat hij gewerkt heeft. Ik gun het hem van harte, maar is het eerlijk dat hij zo lang van zijn pensioen heeft genoten? Hoe denk je dit op te lossen als blijkt dat een groot deel van de bevolking langer van het pensioen leeft dan dat het werkt?
GJ_

We raken verwend:

niet te veel werken

niet te lang werken

niet te saai werk

niet te vies werk

niet te moeilijk werk

vooral niet te weinig verdienen

wel klagen als al het werk naar het buitenland verhuist.
Anonymous

ik denk dat ook hier weer verschillende elementen spelen:

De kwaliteit van de arbeid

De duur van de loopbaan

De werkdruk

De verandering (optrekking pensioenleeftijd)

De ongelijkheid tussen de mensen

etc.

1) Als je eerst iets beloofd word en dat dan weggenomen wordt, dan lijdt dat tot protest, dat is een natuurwet, zo ook met de pensioenen.

2) Het is niet omdat jouw werk niet aangenaam is dat we niet langer moeten werken. Veel mensen zien hun pensioen als een soort compensatie voor al het lijden op hun werk. Dan stel ik mijzelf de vraag: waar zijn we mee bezig?

3) Waarom zijn mensen niet gelukkig op hun werk? Ik verwijs hier naar de arbeidssociologie die onder meer via de WEBA methode de kwaliteit van de inhoud van het werk in kaart te brengen. Algemeen gesteld werkt grote ongelijkheid ontevredenheid in de hand, en willen de mensen het gevoel hebben invloed te hebben op de job die ze uitoefenen, etc.

Het optrekken van de pensioenleeftijd is iets heel banaal, maar het legt een kanker bloot die woekerd onder de oppervlakte van onze samenleving ...
Mario

Er wordt tegenwoordig teveel geprofiteerd van de term brugpensioen, ik ken genoeg ambetaren die op hun 53 al op pensioen gaan.
Ik heb het wel over mensen die in ploeg werken en mogen doordraaien en niet die tamzakken achter hun bureau...
De jongeren zijn te kieskeurig in hun zoektocht naar jobs
De enige jobs die er momenteel beschikbaar zijn :

- hoge managementfuncties(onbereikbaar voor de meesten)

- tijdelijk jobs van meestal toevallig 6 maanden en dan buiten(leuk als je een huis wil bouwen en aar de bank om een lening moet)

- de bouwsector (zeer leuk om met stenen,verf,hout enz.. te werken als voor bediende,electronica of mechanica gestudeerd hebt en vooral leuk voor de vrouwelijke werkzoekende
Heb je al eens onderzocht hoe de prijzen van alles gestegen zijn t.o.v. de lonen...klopt niet hoor...vooral niet voor jongeren die een huis willen kopen,bouwen en nog kinderen ook...dan kom je er niet meer met 1 wedde...tja dan maar de vrouw ook gaan werken,de kinderen naar de opvang en dan krijg je kinderen met gedragsproblemen omdat de ouders geen tijd hebben om ze juist op te voeden...

De ouderen ontkennen dit alles omdat ze niet weten hoe moeilijk het is voor de jongeren om een vaste job te vinden want bij hen ging het wel vlot en ze werken al jaren in hetzelfde bedrijf...wel neem eens ontslag en ga op zoek...spreek dan nog eens...
GJ_

Mario schreef:

De ouderen ontkennen dit alles omdat ze niet weten hoe moeilijk het is voor de jongeren om een vaste job te vinden want bij hen ging het wel vlot en ze werken al jaren in hetzelfde bedrijf...wel neem eens ontslag en ga op zoek...spreek dan nog eens...

Sorry, ik heb al jaren geen werkgever meer.
Mario

GJ_ schreef:
Mario schreef:

Sorry, ik heb al jaren geen werkgever meer.

Zelfstandige dus...
Lutetia

Er wordt tegenwoordig teveel geprofiteerd van de term brugpensioen, ik ken genoeg ambetaren die op hun 53 al op pensioen gaan.
Ik heb het wel over mensen die in ploeg werken en mogen doordraaien en niet die tamzakken achter hun bureau...
Beste Mario, ik weet niet of je met die tamzakken alleen ambtenaren bedoeld, maar misschien moet je dit even nuanceren: heb jij als eens geprobeerd om 35 of 40 jaar achter hetzelfde bureau hetzelfde werk uit te voeren ? Met als hoogtepunt iedere dag het 'goeiesmorgens meneer janssen, koppie koffie' ? Geloof me, dat is geestelijk zo dodend dat als deze mensen de pensioengerechtigde leeftijd hebben gehaald ze eigenlijk al dood zijn.
De jongeren zijn te kieskeurig in hun zoektocht naar jobs
De enige jobs die er momenteel beschikbaar zijn :

- hoge managementfuncties(onbereikbaar voor de meesten)

- tijdelijk jobs van meestal toevallig 6 maanden en dan buiten(leuk als je een huis wil bouwen en aar de bank om een lening moet)

- de bouwsector (zeer leuk om met stenen,verf,hout enz.. te werken als voor bediende,electronica of mechanica gestudeerd hebt en vooral leuk voor de vrouwelijke werkzoekende
Ach, ik zou bijna medelijden krijgen. Waarom moeten jongeren direct een huis kopen ? Vroeger (vies woord natuurlijk) ging je eerst een huis huren totdat je zoveel promotie had gemaakt dat je je een eigen huis kon veroorloven.

Het probleem is dat "de jongeren" direct een topbaan met bijhorend salaris willen hebben omdat ze hopeloos verwend zijn. Maar werken leer je van onderop.
Heb je al eens onderzocht hoe de prijzen van alles gestegen zijn t.o.v. de lonen...klopt niet hoor...vooral niet voor jongeren die een huis willen kopen,bouwen en nog kinderen ook...dan kom je er niet meer met 1 wedde...tja dan maar de vrouw ook gaan werken,de kinderen naar de opvang en dan krijg je kinderen met gedragsproblemen omdat de ouders geen tijd hebben om ze juist op te voeden...
Weer dat huis. En wat al die kosten betreft: je zou ook eens met minder genoegen kunnen nemen. En alleen die uitgaven doen die noodzakelijk zijn. Dan maar even geen auto, geen vliegvakanties, geen plasmatelevisie, dure computer, etc.

Wat jij nu aangeeft is precies de beschrijving van de oververwende sterk gematerialiseerde jeugd.

Maar als je niet tevreden bent kan je altijd nog zaken gaan doen. Daar valt, als je het goed doet, nog altijd het meeste geld in te verdienen 8)
O ja ? De tijd van vaste baan is al enige tientallen jaren voorbij. En geloof me, een werkeloze van 50 heeft héél wat minder kans op de arbeidsmarkt dan een jongere.
Vooruitgang
Jan van de Velde
Moderator

Lutetia schreef:
En geloof me, een werkeloze van 50 heeft héél wat minder kans op de arbeidsmarkt dan een jongere.

Ik kan er van meepraten. Als je als 45 jarige solliciteert, wordt je automatisch mummelend achter een rollator geprojecteerd. Iedereen roept dat we langer zullen moeten werken, niemand vertelt erbij waar.

In de huidige toestand (en die zie ik met het verhuizen van productie naar het buitenland nog niet verbeteren) komt een verhoging van de pensioenleeftijd weliswaar neer op minder AOW, maar op gelijke of grotere uitgaven een WAO, WW of bijstand. Macro-economisch gezien lijkt het mij een zinloze opzet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
GJ_

We kunnen ook met z'n allen eerder doodgaan.

Accijnzen van sigaretten afhalen en roken promoten, veiligheidsgordels in de ban en gewoon bellen tijdens het rijden, maximum snelheid afschaffen, flink bezuinigen op de zorg en mensen zelf voor de kosten laten opdraaien (armoedzaaiers leveren toch niks op).
Lutetia

GJ_ schreef:We kunnen ook met z'n allen eerder doodgaan.

Accijnzen van sigaretten afhalen en roken promoten, veiligheidsgordels in de ban en gewoon bellen tijdens het rijden, maximum snelheid afschaffen, flink bezuinigen op de zorg en mensen zelf voor de kosten laten opdraaien (armoedzaaiers leveren toch niks op).
Sorry GJ, dit is, uiteraard naar mijn mening, meer frustratie dan een zinvolle bijdrage.

Jouw eerdere bijdrage was zinvoller want je raakt daar de kern van de zaak: we raken inderdaad te verwend.

Overigens is er niets op tegen om tot je 70ste door te werken, zolang er werk is. De leeftijd van 65 is ingesteld toen de gemiddelde levensverwachting aanzienlijk lager was dan nu het geval is (in Nederland én België). Met je 65ste zijn de meeste mensen echt nog niet uitgerangeerd en echt zwaar werk (zoals in de mijnen werken) wordt in Nederland tenminste toch niet meer gedaan. Natuurlijk, het is niet zinvol om tot je 65ste als bouwvakker aan het werk te blijven, maar dat vraagt ook niemand. Ik ben 45 en roep al sinds mijn 30ste of zo dat ik ook na mijn 65ste wel door zal blijven werken, ik werk al 25 jaar en nog eens 25 erbij lijkt mij geen probleem, tenzij ik door omstandigheden arbeidsongeschikt zou raken. En de levensverwachting van mijn generatie zal straks zo'n 85 of hoger zijn, dus ik kan altijd nog tenminste 15 jaar van mijn pensioen genieten. Ik zie niet in wat het probleem daarmee is.
Vooruitgang
GJ_

Sorry GJ, dit is, uiteraard naar mijn mening, meer frustratie dan een zinvolle bijdrage.
Nee, geen frustraties :-)

Ik geef er niks om, ik werk al jaaaren met heel erg veel plezier. En als ik dat tot m'n 70ste kan volhouden vind ik het ook best. Waar het mij even om ging is dat we wel met z'n allen steeds ouder worden en toch korter willen werken. Daar zie ik de logica niet in.

Dat zou nl ook betekenen dat we gewoon veel meer aan aow zullen moeten bijdragen.

Waar men vroeger na 45 jaar werken met pensioen ging, ging men gemiddeld na vervolgens 10 jaar pensioen dood.

Nu wil men na 35 jaar werken nog 30 jaar pensioen. Dat kost dus minimaal 3x zoveel en dat moet in een kortere tijd verdiend worden.
Napoleon Dynamite

Ik denk dat de huidige generatie gewoon niet beseft dat het brugpensioen niet meer haalbaar is. Je staakt tegenover je eigen kinderen.

Meer en meer vraag ik me af of de generatie ('40-'50-'60) niet beseft hoe goed ze het hebben. Ik heb echt het gevoel dat dit een gouden tijd is/was.

- De energiebronnen gaan uitgeput raken en de input zal sowieso naar beneden moeten.

- De vergrijzing gaat een gerontocratie creeëren, wat je nu al merkt in de politiek. Jongeren worden niet in rekenschap gebracht. Men doet er alles voor om de ouderen niet in het harnas te jagen..en de jongeren..tja.

Het zij zo dan maar?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Lutetia

Nou Napoleon, mogelijk dat de situatie in België iets anders is dan in Nederland, maar bij ons is het in ieder geval zo dat de aangekondigde lastenverlichtingen met name de groep 20-40 jaar er substantieel op vooruit zal doen laten gaan, terwijl juist de ouderen (55 en hoger) er door de maatregelen op achteruit zullen gaan.

Maar, zoals gezegd, het kan zijn dat de situatie in België anders is.

Daarnaast wil ik nog even een artikel aanhalen dat gisteren op nu.nl verscheen:
'Vervroegde uittreders leven niet langer'

Uitgegeven: 21 oktober 2005 08:10  

LONDEN - Werken is gezond. Mensen die vervroegd met pensioen gaan, leven gemiddeld niet langer, maar juist korter dan mensen die tot hun 65e blijven werken. Dat is gebleken uit onderzoek waarover het medische vakblad British Medical Journal vrijdag publiceert.  

De wetenschappers deden onderzoek onder 3500 gepensioneerde werknemers van een fabriek van oliemaatschappij Shell in de Amerikaanse stad Houston. Ze volgden 26 jaar lang hun gezondheid, om te ontdekken of eerder stoppen met werken de levensverwachting kan verhogen.  

Het tegendeel bleek het geval. Van de werknemers die op hun 55e stopten met werken, overleden er bijna twee keer zo veel binnen tien jaar na hun pensioen dan van de arbeiders die pas op 60- of 65-jarige leeftijd stopten. In het onderzoek werd rekening gehouden met verschillen in sociale status en tussen mannen en vrouwen.  

De onderzoekers denken dat vervroegde uittreders gemiddeld eerder overlijden omdat veel mensen die eerder stoppen met werken, dat doen vanwege hun slechte gezondheid. Niettemin concluderen zij dat een vervroegd pensioen geen garantie biedt voor een langer of gezonder leven.  
Vooruitgang

Terug naar “Politicologie en Economie”