Professor Puntje schreef:
Wat stelt Fcr,o voor?
Verder is het extreem onwaarschijnlijk dat je via een integraal iets anders dan Newton gaat vinden. Een dergelijke afwijking was zo goed als zeker dan al lang bekend. Voor een rigoureus bewijs moet je bovendien weten hoe de integraal (als wiskundige operatie) gedefinieerd is, anders kan er naderhand altijd weer discussie ontstaan over de vraag of de betreffende integraal wel echt zus of zo is.
Fcr,O is de gravitatiekracht tussen een puntmassa in de oorsprong en een puntmassa in positie p. De puntmassa in de oorsprong is even groot als de puntmassa in het raakpunt, de massa van beide is mcr.
Maar dit alles is nog niet zo belangrijk voor het opstellen van de integraal, de werkelijke aanpak volgt...
mijn basisplan voor het opstellen van de integraal:
Ik begin met het definiëren van een solide eenheids cilinder,
secil, te plaatsen op een willekeurige plek op de x-as. Eigenlijk niet willekeurig, ik wil de secil plaatsen op snijpunt x-as en de bol gedefiniëerd door de lengte van de raaklijn vanuit p aan de bol. lengte vd secil is dx, diameter is dy. dy=dz. dichtheid is rho.
Vervolgens maak ik een homogene bol. Dichtheid van de bol is ook rho, afmetingen van de bol zijn te definiëren als afgeleide van de maten van de secil (dx lijkt me een mooie maat om de bol mee te definiëren, dy is een beetje moeilijker, die loopt misschien een beetje krom).
Om een secil heen definiëer ik holle eenheids ringen,
hering(en). Zie afbeelding
- hering definities 1917 keer bekeken
Alle heringen met dezelfde hoek phi tel je bij elkaar op tot een hol onttopt conus segment, een
hocs. Voor een hocs geldt dat elke hering die er onderdeel van uit maakt eenzelfde bijdrage levert aan de totaalgravitatie van de hocs op puntmassa in p. Dus de totaalgravitatie door hocs = gravitatie door 1 hering * lengte hocs/dx. (zoiets geloof ik)
Verder nog belangrijk:
massa = volume * dichtheid
inhoud bol = pi*r^3*4/3 (vierderdepiRtotdederde)
Snappen jullie me nog? Heb je handige tips? Kan ik iets vereenvoudigen?
Oh, een belangrijke afbeelding vergeten, de secil komt op de kruising tussen x-as en de blauwe cirkel in de volgende afbeelding
- 3 harmonica define mass segment phi 1917 keer bekeken