Hallo,
Ik heb op mijn stage als Proces Operator C bij een waterzuivering installatie de opdracht gekregen om te kijken of het mogelijk is, en überhaupt nut heeft om een Verhoudingsregelkring in de 2 binnenkomende stromen te zetten om zo de temperatuur in de bioreactor tussen de 17 en 30 graden te houden.
Mijn vraag is hier eigenlijk om erachter te komen welke stappen ik moet uitvoeren, welke meetgegevens ik nodig heb, en welke formules ik hierbij kan gebruiken.
Hou hier wel rekening mee dat ik maar MBO student Niveau 4 ben. Dus als je iets uitlegt dat kans is dat ik het in eerste instantie niet snap, vooral als je HBO of hoger gaat uitleggen. Zie het als, ik snap hoe de krachten werken en uitrekenen van een blokje die naar beneden valt. Maar kwantumfysica hoewel het me zou interesseren. Ik er geen zak van zal snappen.
Het hele verhaal gaat over vervuild water. Ik weet niet of het echt nodig is om in de berekeningen rekening te houden dat het vervuild water is. en zo wel, dat het nu voor dit kleine proefje denk ik wel grotendeels kan worden verwaarloosd.
Het bestaat uit 2 binnenkomende stromen, waarvan 1 uit de ondergrondse controle tunnel komt van deze stroming kan je zeggen dat de temperatuur redelijk constant is. De 2e stroming komt van een oppervlakte bassin waarvan de temperatuur afhangt van de buitentemperatuur.
Ook is het bekend dat de reactie in de bioreactor exotherm is, er hiermee dus het water extra verwarmd.
Mijn planning zover is:
- Temperaturen inkomende stromingen meten.
- Uitrekenen wat de temperatuur constante eruit komt als je de stromen bij elkaar voegt. (Ik neem aan daar komt als het goed is toch iets van een constante uit, als ik het goed herinner uit mijn lesstof en practica van stromingsleer en natuurkunde.)
- temperatuur meten van de Bioreactor, of uitgaande stroom na de filtratie.
- Uitrekenen als mogelijk hoeveel warmte vrijkomt bij de reactie in de Bioreactor.
Dat is alles dat ik zover heb en daar zit ik eigenlijk al vast. Ook zit ik vast met dat het boek zegt dat bij een verhoudingregeling met terugkoppeling maar 1 regelklep zit en deze in de leiding van het koude water zit. en in mijn situatie je niet een "koude" en "warme" stroom hebt. maar een constante en niet constante stroom die met warm weer warmer kan worden dan de constante stroom en koud weer kouder wordt dan de constante.
Ik hoop dat ik hierbij genoeg heb uitgelegd en genoeg informatie heb gegeven, zo niet vraag me gerust om meer informatie als je geïnteresseerd bent in helpen.
hartelijk bedankt alvast.
P.S. Voor moderators, Ik heb geen idee onder welk topic dit valt, ik snap wel huiswerk en practica, maar niet of het van wiskunde of natuurkunde is. ik neem aan meer richting de procesbeheersing. of een mix van die dingen. Dus ik heb hem als overige getagd, hopelijk is dat geen probleem.