Steven VdB
Artikelen: 0

Belasting rondboog verbouwing

Hallo, 

ik zit momenteel midden in een verbouwing en kom volgend natuurkundig gerelateerd vraagstuk tegen.
Ik heb reeds zelf al wat zitten zoeken naar de formules om een correcte inschatting van het risico te gaan doen, maar deze gaan mijn petje te boven.
En, bij het inschakelen van een architect komt direct een mooi prijskaartje kijken.
Hopelijk krijg ik hier een antwoord dat me wat wijzer maakt. 

Op mijn gelijkvloerse verdieping wordt mijn eetplaats en zithoek gescheiden door een gemetste rondboog, welke dient als basis voor een opgaande draagmuur die op de eerste verdieping 2 ruimtes van elkaar scheidt en steun is voor de houten balken van het plafond.  

Momenteel is deze draagmuur op de eerste verdieping (boven de rondboog) een volle, doorlopende muur, waardoor, denk ik, de belasting op de rondboog redelijk gelijkmatig verdeeld is.

Nu had ik graag op de eerste verdieping in deze draagmuur een deuropening gemaakt, en dit juist boven het hoogste punt van de rondboog.  
Echter, hierdoor treedt er verandering op in de huidige belasting van de rondboog: In het midden zal deze veel minder belast zijn dan aan de zijkanten.

Heeft dit een impact op de stabiliteit van de rondboog?
Ik had ergens gelezen dat de dikte van de rondboog hierin een belangrijk gegeven is.  Klopt dit?
Is er een "eenvoudige" manier om dit te berekenen? 

Laat maar weten indien een tekening meer duidelijkheid zou geven, dan maak ik eentje en laad ik deze op. 

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Steven 
boertje125

Re: Belasting rondboog verbouwing

hoe groot is de muuropening  

Weet je zeker dat die boog er niet voor de sier zit?
Bij een woning van de laatste 75 jaar worden er eigenlijk geen constructieve metselwerk bogen meer toegepast.

Het maken van de nieuwe deursparing verstoort de boogwerking die in het dichte gemetselde vlak optreedt.
daardoor neemt de belasting op de gemetselde boog  toe.

Ga even langs een bouwkundig constructeur als het alleen om die sparing gaat ben  je voor een paar honderd euro klaar
en je hebt die berekening toch nodig voor bouwtoezicht.
Steven VdB

bedankt voor je reactie boertje125.

Het is een woning van makkelijk 100 jaar oud, en heel zeker dat de boog er niet voor de sier zit.

De breedte van de kamer op het gelijkvloers waar de boog staat is 3,5m,
de doorgang in breedte van de boog zelf is 2,64m.  
En daarboven, op de eerste verdieping, in het midden van die 2,64m wens ik een deuropening van 90cm te maken.  
Hierdoor blijft de belasting aan de zijkanten van de boog en verdwijnt deze over 90cm in het midden van de boog.

Een probleem denk je? 
boertje125

Bij een dicht metselwerk vlak staat er een gelijkzijdige driehoek met een basis van 2,64m op jouw boog.
Als je hier in het midden een stukje uit snijdt voor je deur vervalt deze boogwerking om pas boven de sparing weer te gaan functioneren
De belasting neemt in zijn geheel dus behoorlijk toe.

Of het ook echte een probleem is kan ik op basis van de gegevens niet beoordelen dat hangt van de boog af en de lengte van de muur die er nog naast staat om voor horizontaal evenwicht te zorgen.
ArcherBarry
Moderator

als de doorgang breder is dan de boog, dan kan je altijd een stukje valse wand maken door middel van een paar raggels met gipsplaat en deze dan met stuckwerk of behang over te laten gaan. Als je de raggels goed neem dan kan je daar ook een deur in plaatsen. Ik denk dat dat een veiligere optie is dan de boog weghalen.

Ik zit zelf met een vergelijkbare situatie, echter is de boog bij mij niet dragend, maar de boog weghalen is optisch geen optie. Ik heb het opgelost door niet een deur te plaatsen maar een lang dik gordijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Steven VdB

ter verduidelijking heb ik in bijlage een tekeningske toegevoegd.

Op de tekening lijkt het of de muur stopt aan het plafond van het gelijkvloers en terug start op de vloer van de eerste verdieping.  Dit is niet het geval, de muur loopt door van beneden tot boven.

Kan er mij iemand op weg zetten met de berekening wat deze ingreep teweeg brengt op de boogconstructie?

thx!  
Bijlagen
boog
boog 902 keer bekeken
Steven VdB

boertje125 schreef: Bij een dicht metselwerk vlak staat er een gelijkzijdige driehoek met een basis van 2,64m op jouw boog.
Als je hier in het midden een stukje uit snijdt voor je deur vervalt deze boogwerking om pas boven de sparing weer te gaan functioneren
De belasting neemt in zijn geheel dus behoorlijk toe.

Of het ook echte een probleem is kan ik op basis van de gegevens niet beoordelen dat hangt van de boog af en de lengte van de muur die er nog naast staat om voor horizontaal evenwicht te zorgen.

Boertje125, heb jij ergens de formules om te berekenen of dit een probleem is of niet?
Steven VdB

Ik vind het heel tof dat er zoveel reacties komen op mijn post,  spijtig zijn dit wel heel sterk uiteenlopende meningen ... van niets doen tot plaatsen van poutrels.
Maar ik begrijp heel goed dat op basis van deze beperkte informatie moeilijk sluitend advies te geven is.
BTW, dit zelf proberen te becijferen, zonder eerst 2 weken te moeten opzoeken en studeren, is voor mij iets te hoog gegrepen denk ik Afbeelding
Heb denk ik niet veel meer keuze dan een ir in te schakelen denk ik Afbeelding.
Nog iemand een ultiem antwoord / advies? 

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”