anusthesist schreef:
Iedereen die aan artikel 1 van onze grondwet komt is in mijn ogen radicaal, links of rechts boeit me dan niet.
Het hangt wel een beetje van de interpretatie af. De wet stelt dat personen onder -geljke omstandigheden- gelijk door het recht worden behandeld (ongeacht geaardheid, ras, sexe, geloof, whatever).
Er staat me iets bij van iemand die er een zaak van maakte gelijke belastingvoordelen te genieten aan de koning, op basis van artikel 1. Conclusie was vervolgens dat er geen sprake was van gelijke omstandigheden.
Dat is natuurlijk vrij absurd, maar het kan in de praktijk ook wel eens lastig werken. Stel dat je als straf huisarrest oplegt aan een veroordeelde. Wat moet je dan doen als de veroordeelde dakloos is? Of bijvoorbeeld een gebiedsverbod voor de binnenstad, dat maakt nogal een verschil qua impact voor iemand die in die binnenstad werkt of woont versus iemand die er feitelijk helemaal niet hoeft te komen om normaal te kunnen leven.
Rekening houden met dergelijke zaken is m.i. geen schending van het gelijkheidsbeginsel, gezien het niet om de gelijkheid van de persoon gaat, maar om de gelijkheid van de situatie.