Professor Puntje
Artikelen: 0

opstart probleem computer

Als een computer niet opstart, vijf lange piepjes geeft, de ventilator wel gaat draaien, en het ledje bij onderstaande symbooltje gaat knipperen - wat is er dan aan de hand?

symbool
symbool 679 keer bekeken

Michel Uphoff
Moderator

Re: opstart probleem computer

Dat is een waarschuwing van het bios dat er een fout is opgetreden tijdens de post (power on self test).
Omdat de computer niet is staat is op te starten, waarschuwt het bios je via geluidssignalen.
Dat het meestal een ernstiger probleem betreft (geheugen defect / verkeerd type geheugen, videokaart defect, probleem met / in de processor, moederbord defecten, problemen met een voedingsspanning) is wel duidelijk.

Meestal duiden 5 beeps op een geheugenprobleem, maar dat hoeft niet. Die 5 beeps hebben een specifieke betekenis, en welke hangt van het type bios af. Als je merk en model van de pc hebt, kan je via internet uitzoeken welk bios er aan boord is, en a.d.h.v. het biosmerk waarschijnlijk achterhalen wat het probleem is.
Professor Puntje

Het betreft niet mijn eigen computer maar die van familie. Het is ook een tweedehandsje. Zou het nog lonen dat te laten nakijken of repareren?
Michel Uphoff
Moderator

Zou het nog lonen dat te laten nakijken of repareren?

Als je een goede computerknutselaar kent die er even naar wil kijken wel. Anders zou ik toch eerst via genoemde weg zien te achterhalen wat het probleem is, zodat je weet of een onderzoekje/reparatie de moeite nog wel waard is. Vervangen van een defecte geheugenschip is snel gebeurd en meestal niet duur. Een defect moederbord betekent zo goed als zeker einde computer. Een defecte on-board videokaart kan door een goedkoop tweedehands insteek videokaartje verholpen worden (als je weet welk type slot er wordt gebruikt).

Als je merk en typenummer weet, wil ik wel even opzoeken wat het probleem is.
Professor Puntje

Michel Uphoff schreef:Als je merk en typenummer weet, wil ik wel even opzoeken wat het probleem is.

Dat zou mooi zijn. Ik zal het morgen even navragen.
Professor Puntje

Professor Puntje schreef: Dat zou mooi zijn. Ik zal het morgen even navragen.

Men heeft naar ik vandaag hoorde al deskundige kennissen ingeschakeld om de computer te repareren. Dat komt dus wel goed.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”