@ anusthesist
Je geeft een fictief voorbeeld dat is niet nodig omdat niet iedereen die zelfmoord pleegt gepest is.
Mijns inziens misstaat dat voorbeeld niet omdat er een evidente causaal verband is tussen roken en kleincellig longcarcinoom of blootstelling aan asbest en mesothelioom. Maar niet iedereen die rookt krijgt longkanker. Dus het wél of niet krijgen van een aandoening of bepaalde gedraging (zelfmoord) is niet terug te herleiden naar de causale factor zonder meerdere degelijk opgezette wetenschappelijke studies te verrichten.
In dat opzicht deel ik dus de mening van de psychiater ook waar je aan refereerde in de openingspost, dat er een psychische predispositie moet zijn alvorens pesten tot zelfmoord leidt. Hierbij extreme gevallen weglatend (de
fringes onderzoeken is zelden wetenschappelijk relevant), want als ik iemand 16 uur per dag pest gedurende 16 jaar, dan kan ik het me goed voorstellen dat die persoon de kwaliteit van zijn leven zo uitermate laag vindt, dat hij besluit er een einde aan te maken. Dan is er dus hoogstwaarschijnlijk wel een causaal verband. Dus voordat er misverstanden ontstaan wilde ik dat kenbaar maken.
Dit wordt bovendien ondersteund door het gegeven dat de groep met de hoogste (geregistreerde) incidentie van zelfmoord ooit Joden waren tijdens de Holocaust. Dus ik ontken niet dat er nimmer een causaal verband kan zijn. Dat bedoelde ik ook te zeggen tegen Prof. Puntjes met "dat verschilt per casus (of context) en kun je niet beweren over de gehele gepeste populatie" (om
false equivalencies te voorkomen; de gehele gepeste populatie in deze is dus Joden + niet-Joden tijdens de Holocaust, waarmee ik uiteraard óók niet beweer dat de Joden 'louter' 'gepest' werden, bagatelliseren van de Holocaust én pesten daar doe ik niet aan, voor het geval dit eventueel ooit een keer uit context wordt gequoot.
@ Prof. Puntjes:
Voor de goede orde: ik beweer nergens dat pesten bij personen met pre-existente psychiatrische problematiek niet 'het zetje' kan zijn. Noch beweer ik dat langdurig pesten niet kan leiden tot psychiatische problematiek en dat ten grondslag hieraan sommige personen zelfmoord plegen.
Typisch een geval kip versus ei in veel gevallen me dunkt.
Het causale verband in het voorbeeld dat ik presenteerde, is speculatief, omdat ik dacht dat je beweerde dat zonder enige twijfel pesten leidt tot zelfmoord, maar dat heb ik verkeerd gelezen c.q. begrepen.
Waar we het allemaal wel over eens zijn is dat zelfmoord plegen door personen die het slachtoffer waren van pesten inderdaad een complex samenspel is van zowel extrinsieke factoren (duur, ernst, hoedanigheid, reden etc) waarom iemand gepest wordt alsmede intrinsieke factoren (psychische predispositie, 'coping', psychische comorbiditeit etc.).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.