Mech.Eng.
Artikelen: 0

Geluiddemper

Beste Allen,

Op dit moment heb ik als stageopdracht een Geluidsdemper te maken voor de luchtuitlaat van een airco. Er komt een flinke flow (+/- 3 [m3/s]) uit de uitlaat en dat komt neer op zo'n 15 [m/s]. De lucht mag niet te veel hinder ondervinden van de demper en dient te worden afgebogen in een minimale hoek van 90 en liefst meer graden.

Op dit moment zat ik te denken aan een bak die ik over de uitlaat heen kan plaatsen, deze van binnen bekleden met een geperforeerde buis die de lucht de gewenste bocht laat maken. De buis zal met een nog te bepalen materiaal bekleed worden.

Zien jullie hier wellicht andere (betere) opties, of hebben jullie tips/ aanvullingen?

Olof Bosma
Moderator

Re: Geluiddemper

Het is wellicht nuttig je huidige plan iets nauwkeuriger te beschrijven. Ook is het handig te weten hoeveel ruimte je hebt voor de aan te bouwen installatie.
dat wel natuurlijk
Mech.Eng.

Hierbij de afbeelding van de uitlaatklep en uiterste posities. De te benutten ruimte is weergegeven met de rode lijn en afmetingen zijn in mm. De ruimte die verticaal gebruikt kan worden is variabel en hiervoor komt er dan ook een constructie die middels een wip/wap principe meebeweegt.

Ik ben nu echt nog in mijn oriëntatie. Ik wil graag de lucht af laten buigen binnen die 9000mm over een hoek van minimaal 90 graden zodat deze verticaal afgevoerd wordt. Het idee is dus er een bak overheen zetten die het geluid dempt middels de eerder beschreven methodiek.

Hierbij denk ik er ook over om een principe te gebruiken dat lijkt op bijgevoegde afbeelding.

Het gaat mij er vooral ook om hoe ik de flow zo min mogelijk beïnvloed terwijl deze afgevoerd wordt en gelijktijdig het geluid zo veel mogelijk demp(zit nu grofweg op zo'n 80dB binnen een halve meter).

Bijlagen
Resonantiedemper
Resonantiedemper 890 keer bekeken
Klep-WF
Klep-WF 890 keer bekeken
Olof Bosma
Moderator

Uit je gegevens leid ik af dat de lucht door een buis met 50 cm diameter aan komt zetten. Vervolgens heb je 9 meter ruimte om een bocht te maken. Ik heb van airco systemen niet veel verstand, maar het lijkt me dat er daarvoor ruimte genoeg is.
Als je nu deze pijp perforeert met kleine gaatjes en je sluit het geperforeerde deel af met een behuizing daar omheen, dan zal de druk in de buis gemiddeld gelijk worden aan de druk in de behuizing en er dus geen lucht weglekken. Door de geluidsdruk gaat er echter wel lucht door de gaatjes heen en weer en hierdoor wordt energie - en dus geluid - geabsorbeerd. Door om de geperforeerde buis nog extra dempingsmateriaal aan te brengen kan de energieabsorptie verder verhoogd worden. Aangezien de lucht onbelemmerd door de buis kan, lijkt me de luchtweerstand geen probleem.
Zelfs wanneer je alleen een volume creëert waarin horizontaal lucht in stroomt en er verticaal via zo'n buis weer uit (zodat er na de expansie weer vernauwing optreedt), ontstaat geluiddemping. Verhoging van deze demping kan dan nog met bekleding aan de binnenzijde met bijv. steenwol (75 kg/m3). Eventueel iets van de wand gehouden zodat voor de laagste frequentie de afstand tot de wand incl. de dikte van het dempmateriaal minimaal 1/8 golflengte wordt.
dat wel natuurlijk
Mech.Eng.

Dankjewel voor je uitleg Olof, zelf zat ik ook al met zo'n gedachtegang.

Lekker handig, sorry, maar de bemating van 9000 --> 900mm scheelt nogal... De uitstroomopening is max A=0.153 m2 en min. A=0.0175 m2. Hierdoor heb ik ook een beperking in het ontwerpen van een behuizing.. Bijgevoegd een aantal afwegingen en een ruwe schets van het idee (A1-B2/3-C1-D). A= Soort bak, B= Luchtweg, C= Manier van luchtgeleiding en D=luchtafvoer na de bak.

De frequentieband ligt tussen 0-20000 Hz met een gemiddelde van +/- -60 dBFS (gemeten met een iPhone, ik heb helaas geen andere meter).

Kan jij of wellicht iemand anders hier nog iets mee? Elke aanvulling/ opmerking is meer dan welkom
Bijlagen
IMG_1178
IMG_1178 891 keer bekeken
Olof Bosma
Moderator

Met die maatbeperkingen mag je al blij zijn wanneer de luchtstroom netjes om de hoek krijgt. Probeer, gezien het kleine uitstroomoppervlak, de inhoud zo groot mogelijk te krijgen, ter minimalisatie van de geluiddemping. Buiten de hoofdstroom kan dan met geluiddempend materiaal verdere demping worden bereikt. De gewelfde plaat kun je nog perforeren; dat geeft weinig extra weerstand maar wel geluiddemping.
dat wel natuurlijk

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”