Boormeester schreef:U stelt de zaken niet helemaal juist voor meneer JKien.
In dit topic zijn onze rollen zijn verschillend. Jij zegt in de titel dat je iets gaat bewijzen, wat een extreem hoge eis is aan de helderheid van je redenering. Ik ben slechts een toeschouwer, ik hoef niet zo helder te formuleren.
Boormeester schreef:De golffunctie geeft de amplitude van een 'de Broglie golf' . Zie de bijgevoegde bladzijde uit de serie fundamentele natuurkunde deel 4, quantumfysica. uw verhaal gaat dus helemaal niet op in bericht 14. Een 'de Broglie golf' is een reële golf, immers de impuls is reëel (p=h/λ)! U maakt uw eigen JKien natuurkunde: iets reëels is gelijk aan iets fictief.
De De Brogliegolf van een deeltje is de golffunctie, Ψ. Dat is een complexe functie, niet de amplitude. In een tekening kan het soms handig zijn om de golffunctie te representeren door zijn reele deel, of zijn amplitude. De term reeel heeft hier niets te maken met wel/niet fictief.
Boormeester schreef:U stelt dat de golflengte naar oneidig zal gaan als ik stil sta. Al de deeltjes waaruit ik besta als golfpakket worden dan oneindig lang. Het is duidelijk dat dit niet gebeurt, want als ik stil sta wordt ik niet uitgerekt tot een oneindig lange golf. Uw voorstelling van zaken klopt niet.
Je uitgangspunt (3) in bericht #1 is: p=h/λ. Als v=0 dan is p=0, dan wordt λ oneindig.
In de quantummechanica kun je niet absoluut stilstaan. (ΔxΔp > h/2π → Δp > 0 → Δv > 0 )