Benm
Artikelen: 0

Re: water onttrekken aan de lucht

Interessante aanpak - klinkt best plausibel zolang het zonnig weer is, maar ben benieuwd hoe je het in de praktijk gaat bouwen. Pas trouwens wel een beetje op met fresnel-lenzen en vol zonlicht, iets ter grootte van een A4'tje levert in het brandpunt genoeg warmte op op een bbq met aan te steken op een zomerdag!
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

Dat kan in principe werken. Heb je al een opstelling bedacht?
Silica gel lijkt mij een goede keuze voor de hygroscopische stof.
Sibisammie

Michel Uphoff schreef: Dat kan in principe werken. Heb je al een opstelling bedacht?
Silica gel lijkt mij een goede keuze voor de hygroscopische stof.

Sorry voor de ontzettend late reactie! 

Ik heb een aantal stoffen getest gedurende een bepaalde periode waaronder inderdaad silicagel.
Hieruit bleek dat calciumchloride (standaard vochtvreter) het meeste vocht aantrok en deze ook weer los liet zodra die voldoende verhit werd. 

Mijn opstelling ziet er als volgt uit:
Ik heb spekstenen vorm laten waterjetten die precies de vorm volgt die het brandpunt aflegt tijdens de warmste uren van de dag. Het is dus een soort banaanvorm. Het is speksteen met een hoog magnesietgehalte dat ook in kachels wordt gebruikt en is ook veel harder en dichter. Hierdoor heeft het een hoge warmte-opslag. Op deze vorm zal het brandpunt van de fresnellens schijnen. In de spekstenen vorm heb ik uitsparingen laten jetten waar het zout in zit. Daaroverheen komt een glazen 'koepel' waar het water tegen zal condenseren. De koepel heeft een hoek van 30 graden waardoor het water langs de wanden omlaag zal glijden en vervolgens opgevangen kan worden.

Ik ben nu al een tijdje bezig met een glasblazerij te vinden die dit voor mij kan maken. Veel glasblazers durven niet het risico te nemen omdat het zo'n grote vorm is die redelijk nauw komt. Dus als iemand heel toevallig een goede glasblazerij kent die van uitdagingen houdt dan hoor ik het graag! :P
Michel Uphoff
Moderator

Misschien zijn er alternatieven. Heb je de precieze vorm en maten van die koepel?

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”