ikbentheo
Artikelen: 0

Neopreen vs Siliconen rubber

Hallo,

Voor een project op school zijn we bezig met het ontwerpen van een bandje voor om de pols met een GPS-toepassing erin verwerkt. Voor de materiaalkeuze van het armbandje zitten wij te twijfelen tussen neopreen en siliconen. 

Als ik op het internet kijk, zie ik dat vrijwel alle bandjes van silicoon-rubber zijn gemaakt. Neopreen wordt weer meer toegepast in de sportsector. Maar echte voordelen van siliconen tegenover neopreen kan ik niet zo vinden. Wel is siliconen meer bestendig tegen UV straling, waardoor de kleur behouden blijft. Is dit het grote voordeel? Of zijn er andere grote voordelen?

Ik kan het op het internet niet zo snel vinden, en ik heb best grondig onderzocht. 
Benm
Artikelen: 0

Re: Neopreen vs Siliconen rubber

De prijs van het materiaal en de productie van de bandjes zal hier zeker een rol in spelen. 

Neopreen komt in verschillende vormen, je kunt bijvoorbeeld neopreen-schuim maken met een open celstructuur zodat er vocht doorheen kan, of juist gesloten zodat het waterdicht is. Wat de voorkeur voor jouw toepassing is weet ik niet, maar voor sportkleding en dergelijke lijkt me het ademende karakter van open-cell neopreen wel een voordeel. 
Victory through technology

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”