Ik zoek naar een schakeling waarmee de pomp alleen ingeschakeld kan worden als er voldoende water in de put staat.
Zolang een dompelpomp water, desnoods met luchtbellen, vervoert koelt hij voldoende.Franse Toon schreef: Boven de pomp zou een 0,5 m tot 1 m water te prefereren zijn. Zakt het waterniveau daar beneden dan zou de pomp automatisch moeten afslaan. Doet hij dat niet dan is de pomp naar mijn mening geen lang leven beschoren.
Back2Basics schreef: Op het wateroppervlak staat de druk van de buitenatmosfeer, en dat is ter grootte van 1 [Bar]. Het wateroppervlak kan een hoogte hebben van minder dan -10 [m].
Je pomp staat op de grond, naast de put, neem ik aan? Stel dat de pomp absolute vacuum kan trekken, dan kan de buitenluchtdruk het water tot op 10 [m] hoger drukken. Staat het wateroppervlak lager, dan komt er geen water uit de pomp.
Een oplossing kan zijn om je pomp op een dieper niveau te plaatsen. Bijvoorbeeld op een drijver, dan zal er bijna altijd water gepompt kunnen worden.
Het ziet er eerlijk gezegd wel wat gammel uit.Jan van de Velde schreef: Zolang een dompelpomp water, desnoods met luchtbellen, vervoert koelt hij voldoende.
De luchtbellen zijn helaas niet super. Maar daarvoor hoeft er dus niet een halve meter water boven de pomp te staan. Een centimeter of 20 boven de zuiggaten is zou voldoende moeten zijn om lucht"inslurp" via draaikolkjes te voorkomen.
Ik begrijp uit je verhaal dat je een dompelpomp hebt zonder waterdicht aangebouwde vlotterschakelaar.
Maar zo'n simpele vlotterschakelaar is voldoende. Indien je vreest dat die aan de wand blijft haken en de pomp dus niet afslaat, bevestig die dan op een statief (stalen staaf in betonblok) dat je middenin je put afzinkt. Het vrije snoer hoeft niet langer te zijn dan een paar decimeter om aan of uitschakelen mogelijk te maken. En zo kan die vlotter nooit de wand raken:
put.png
Met een zuigperspomp is dat geen probleem meer.Back2Basics schreef: Op het wateroppervlak staat de druk van de buitenatmosfeer, en dat is ter grootte van 1 [Bar]. Het wateroppervlak kan een hoogte hebben van minder dan -10 [m].
Je pomp staat op de grond, naast de put, neem ik aan? Stel dat de pomp absolute vacuum kan trekken, dan kan de buitenluchtdruk het water tot op 10 [m] hoger drukken. Staat het wateroppervlak lager, dan komt er geen water uit de pomp.
Een oplossing kan zijn om je pomp op een dieper niveau te plaatsen. Bijvoorbeeld op een drijver, dan zal er bijna altijd water gepompt kunnen worden.