Voeg aan bovenstaande nog een economiesommetje toe: het geld voor de leiding geef je maar één keer uit. Maar zuigend of persend door een dunnere leiding koste elke verpompte kuub meer energie=geld. Daarbij gaat het om bedragen die fors kunnen oplopen op jaarbasis.
ik vond voor de honda wb30xt3 in de brochure dit p/Q diagram:
http://cdn.powerequipment.honda.com/pe/pdf/Brochures/pump_brochure.pdf?v=1
- wb30xt3 1162 keer bekeken
ruw sommetje: zonder weerstand van betekenis haalt dat ding wel 290 gpm (ca 80 m³/h), maar een 4" leiding geeft volgens Pinokkio's berekening (en die vertrouw ik blindelings) bij 66 m³ al 0,5 bar = 5 m "suction head". Je water moet ook nog 2 m omhoog, totaal dus 7 m= 24 ft. Volgens het diagram houdt het dan op bij 220 gpm = 60 m³/h. Dat is dan zonder weerstand in verdere persleidingen.
pak je een 6" leiding: je hebt dan (schat ik) totaal maar ongeveer 4,5 m head meer over, 15 ft. Voor dezelfde hoeveelheid benzine geeft de pomp dan 250 gpm=68 m³/h.
Volgens de specs verbruikt deze pomp ongeveer 2 liter benzine per uur. Da's € 3,- per uur. Een grotere leiding is dan (minstens) 0,6 cent per kuub goedkoper aan benzine.
Hoeveel kuub denk je te verpompen per jaar?
Bedenk overigens wel dat lange zuigleidingen veel meer problemen opleveren dan lange persleidingen.
Enneh, is het een probleem om vlakbij de sloot een put te maken, en daar een elektrische dompelpomp (zie diezelfde brochure, al zijn er vele merken) in te hangen? Kleiner vermogen, maar die kun je dan wel zonder problemen, gesjouw, benzinegeknoei etc rustig 24 uur achter elkaar laten draaien (de tank van je motorpomp is elke twee uur leeg) . Kleinere (goedkopere) leidingen, en nauwelijks omkijken naar: starten is een kwestie van een schakelaar omzetten.