hamstereee
Artikelen: 0

Batterij 100w speaker

Goedenavond, ik ben nieuw hier dus ik zal me maar even introduceren.

Ik ben Auke 14 jaar en geinteresseerd in techniek, vroeger altijd al met lampjes zitten prutsen en ondertussen bezig met motors in en uit elkaar te prutsen maar ik kom er nu toch even net niet helemaal uit.

Situatie:
Ik zit bezig met het ontwerp van een 100w speaker maar zit nu even met de power supply, is het slim om hiervoor lipo te gebruiken? heb al een tijdje zitten rond zoeken en ben van plan om 18650 batterijen te gebruiken van 2700mAh (Real life) maar kom er even niet helemaal uit hoeveel batterijen ik parallel nodig heb en in serie.

De versterker werkt van 10 tot 18v in het geval van de 4Ohm speaker.
Als Undercharge protection wou ik een buzzer gaan gebruiken die per cel controleert.
De batterijen kunnen uit het circuit gehaald worden en apart opgeladen worden.

Vraag:

Hoeveel batterijen zou ik in serie moeten zetten en hoeveel parallel ?

Ik dacht dat als ik er 4 in serie zet (14,8v) en 3 parallel zet(8100mAh) er wel ben maar kan iemand nagaan of dit klopt?
Is dit idee verder ook veilig genoeg? Heb gehoord dat 18650 batterijen niet de veiligste zijn.
En hoe moet ik de 4 in serie en 3 in parallel aan elkaar maken?

Alvast bedankt!!
Mvg Auke
WillemB

Re: Batterij 100w speaker

Ik neem aan dat je een 100 Watt versterker wilt bouwen, en geen speaker..?

met 18 Volt en 4 ohm kom je niet verder dan een watt of 20.
je voedings spanning zal een stuk hoger moeten worden een volt of 40.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
hamstereee

WillemB schreef: Ik neem aan dat je een 100 Watt versterker wilt bouwen, en geen speaker..?

met 18 Volt en 4 ohm kom je niet verder dan een watt of 20.
je voedings spanning zal een stuk hoger moeten worden een volt of 40.
Eigenlijk een heel speaker systeem, de versterker geeft max 100w en de ingangsspanning kan varieren van 10-26 volt, met 4Ohm speakers mag de ingangsspanning max 19 volt zijn, zouden andere speakers ( 8Ohm ) uitmaken?

Sorry weet er ook niet super veel van.
WillemB

Als je 8 ohm speakers gebruikt wordt het vermogen nog minder bij dezelfde voedings spanning.

Je zou beter een compleet accu pakket kunnen zoeken die kant en klaar is, met beveiliging erbij.
Anders is het een gevaarlijk project voor een beginner, lithium batterijen zijn erg kritisch wat beveiliging betreft.

Bij een voedings spanning van 40 volt kan je eff. een geluids signaal van 14 Volt AC krijgen,
wat vervolgens een vermogen bij 4 ohm,   14*14 /4 = 50 Watt oplevert
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
hamstereee

WillemB schreef: Als je 8 ohm speakers gebruikt wordt het vermogen nog minder bij dezelfde voedings spanning.

Je zou beter een compleet accu pakket kunnen zoeken die kant en klaar is, met beveiliging erbij.
Anders is het een gevaarlijk project voor een beginner, lithium batterijen zijn erg kritisch wat beveiliging betreft.

Bij een voedings spanning van 40 volt kan je eff. een geluids signaal van 14 Volt AC krijgen,
wat vervolgens een vermogen bij 4 ohm,   14*14 /4 = 50 Watt oplevert
Het zijn 2 speakers, dus zou ik dan op 40 watt uitkomen bij 18 volt?
dus als ik het goed heb heb ik bij 40 watt en 18 volt maar 2,2A nodig? (40/18=2,2222)
Benm

Wat in dit soort gevallen veel wordt gedaan is het gebruiken van een schakelende voeding om van de batterijspanning naar een hogere spanning te gaan om de luidsprekers mee aan te sturen. 

Feitelijk maakt het dan niet zoveel meer uit hoe je de cellen in serie/paralel sets verdeelt, afgezien dat je wat grotere verliezen hebt als je alles paralel gebruikt. 

Wat ik vooral zou doen is per cel een beveiligingscircuit gebruiken, dat zowel beschermt tegen overladen, te  diep ontladen, en kortsluiting. Zulke circuits zijn eigenlijk best complex, maar ook heel goedkoop verkrijgbaar, in de orde van $0.99 shipped via ebay. 

Overigens kun je je ook afvragen waar je een 100 watt geluidssysteem nou eigenlijk voor nodig hebt: voor de meeste praktische situaties is 10 watt per kanaal echt wel genoeg. Die factor 10 in vermogen vertaald naar ongeveer een factor 2 in volume dat je hoort, en met goede speakers zit je bij 10 watt al aan de 100 dB in een huiskamer. 
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”